Fredrik.engdahl skrev:
jo det är klart men om man ska hamdla alla sin vektyg hos den dyraste så blir det mycket pengar

fashyvel ca 700:-
fot lift ca 700:-
fästverktyg till plåthörn ca 1500:-
kantskärare ca 1500:-

4400:-

om jag köper i usa så blir det billigare

hyvel ( hos hornbach ) 350:-
fotlift 11 dollar = ca 80:-
fästverktyg 2 dollar (från ebay ) ca 20:-
kantskärare 13 dollar ca 90:-
frakt 60 dollar ca 420:-


960:-

lite skillnad ?!
Skall kolla om vi inte kan hitta en robot som lyfter dit skivorna åt dig också, de kanske finns nån skruvautomat som är helt självgående till och med.
Så kan man sitta å fika när jobbet blir gjort.
Sorry, skoja bara.

Men lite åt de hållet känns de faktiskt.... På nåt sätt så kommer vi blir slavar till maskinerna och inte tvärt om i framtiden om vi nödvändigtvis måste ha hjälp med alla moment.
Men visst, dom flesta snickare kallar sig redan för montörer, och hammaren som måste vara de älsta verktyget i lådan används mer av elektrikern än "Timmermannen" som de en gång hette.
 
faktiskt så finns det en lift i från danmark om jag inte kommer ihåg fel som är en kombinerad gips bord och gips lift till både tak och vägg
 
På jakt efter fashyvel, det borde ju finnas lite nytt på marknaden nu? Nån som kan rekomendera nåt?
 
En gipsvinkel underlättar, hellre en sådan än en fotlift.
 
  • Gilla
Fnularn
  • Laddar…
På bilderna, det sista verktyget för hörnplåt(?). Jag har en sådan om du behöver nåt billigt. Skicka ett PM om du är intresserad.
 
Vad kostar materialet för att gipsa 28 lägenheter? Hur många mantimmar går det åt? Hur liten procent är inte kostnaden för verktygen i allt detta?
 
Priset för verktygen är en liten del men när min dåvarande arbetsgivare inte ville köpa verktyg som underlättade så beslöt jag att handla dom själv.
 
Jag blev inte kvar där länge
 
Fredrik.engdahl skrev:
Jag blev inte kvar där länge

Nä det förstår jag för kan de inte hålla med verktyg och hjälpmedel som finns kan de fan göra jobbet själva.

Tyckte också det lät lite märkligt att man snålar in på lite verktyg på ett så pass stort jobb men nu förstår jag tråden och dig bättre. ;)

Jag hade själv en chef för 8 år sedan innan jag startade eget och de enda maskiner vi som körde på köksmontage fick och hade i bilen var vars en stor klumpig DeWalt skruvdragare och en dålig sticksåg... !!!!!!!!!!!!!!!!

Idag med allt det jag har byggt på mig med sänksågar och andra maskiner och verktyg så undrar jag överhuvudtaget hur vi kunde montera kök till folk på den tiden och hur det egentligen upplevdes när vi kom ut hos kunderna.
Inte ens en dammsugare hade vi på den tiden !
 
jag har julas variant och tycker den är dålig....den är för tjock för att fasa gipsskivor...
någon annan ny "bra" variant på marknaden?
/
M
 
Ola78
trojlee skrev:
jag har julas variant och tycker den är dålig....den är för tjock för att fasa gipsskivor...
någon annan ny "bra" variant på marknaden?
/
M
Som det skrevs innan i tråden, en bra gipskniv och en tumstock, en surform (funkar även med kniven eller en rasp) och en kofot så klarar du dig bra. Jobbar själv på husfabrik och har gipsat några meter vägg genom åren och visst har vi kantskärare och fasskärare men det är ingen som använder dem. Jag är inte särskilt förtjust i dem. Jag tycker det funkar ypperligt att skära fasen med min gipskniv och tycker fasskäraren var värdelös.
 
Kan väl säga som så många andra.
Gipskniv
Surf
Koben
Fogsvans / tigersågshandtag för urkapning där det inte går med kniv och sen bryta.

Så kommer man klara sig långt och relativt smidigt.
 
enda gången jag använt fasskäraren är när jag gipsat större tak med standardgips.
 
Skakar liv i en gammal tråd! Är det någon som har provat Blade Runner? Vad använder ni till håltagning? Kör själv med Hole in One, och det systemet tycker jag att fungerar bra. Tråkig inställning att säga "det duger bra med..., för det har jag alltid använt". Jobbet blir ju mycket enklare om man har bra verktyg, plus att det blir roligare!
 
Jag gipsade mitt första rum med bara en remsa spånskiva som golvdistans, sätter inte skivan kloss mot taket heller.

Men visst är det kul med bra verktyg, köpte en beg hilti skruvautomat och ny jula giraffslip också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.