Har kollat med Menta-fönster nu och deras PVC-fönster fungerar bra till detta ändamål. Det dom sa var att det svåra är att få till tätningen mot fönstret precis som flera påpekat tidigare.
Funderar nu på att dela av duschutrymmet så att man slipper få vatten duschat över fönstret, och det nu "bara" blir kondens på det.
 
Sätta upp glasbetong som avskiljning så får ni ljus ändå från fönstret
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Kan man mura igen ett badrumsfönster med ”glasbetong”?

Glasbetong ett nytt ord i mitt vokabulär :)
 
Går bra, rätt benämning är nog glasblock men kallas också glasbetong. Har gjort det med ett källarfönster där jag byggde bastu.
Vi får se om ts svarar nu efter några år vad lösningen blev.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Går bra, rätt benämning är nog glasblock men kallas också glasbetong. Har gjort det med ett källarfönster där jag byggde bastu.
Vi får se om ts svarar nu efter några år vad lösningen blev.
Det är alltid kul med trådbumpning :)

Och så till en följdfråga kan det varar så att man behöver bygglov för att göra det?
 
Ska du byta fönstret mot glasblock? Sätter du blocken innanför fönstret behövs inte bygglov. Det är väl ungefär samma ändring som att byta gardiner...
Tänk på att utrymmet mellan fönstret och glasblocken kan behöva ventileras.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ska du byta fönstret mot glasblock? Sätter du blocken innanför fönstret behövs inte bygglov. Det är väl ungefär samma ändring som att byta gardiner...
Tänk på att utrymmet mellan fönstret och glasblocken kan behöva ventileras.
Men sen kan man inte öppna fönstret mer :)

Kan det bli snyggt utifrån?

Tänk om en flyga smyger in genom ventilationen och lägger sig och dör mellan fönstret och glasblocket?
 
Om fönstret öppnas utåt så kan du ta bort låset eller ställa upp det och stänga fönstret med en välplacerad skruv utifrån.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är alltid kul med trådbumpning :)

Och så till en följdfråga kan det varar så att man behöver bygglov för att göra det?
Jag eller Nej beroende av var fastigheten finns och även kommunens regelverk.
I princip har du satt in ett fast fönster av glasblock eller så har du tagit bort fönstret och murat en vägg med glasblock.
Gissning är det senare.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men sen kan man inte öppna fönstret mer :)

Kan det bli snyggt utifrån?

Tänk om en flyga smyger in genom ventilationen och lägger sig och dör mellan fönstret och glasblocket?
Snyggt Nej om du väljer klarglas med mönstrat/etsat/etc syns det knappast så det stör.
Däremot är det väl ingen smart lösning med det luftrummet som bildas så inget jag över huvud taget en skulle fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.