Hej
Jag vet att det har diskuterats mycket och att månge på detta forum är emot tilläggsisolering på träfasaden, men vad tror ni om följande fallet:

Vi har köpt ett hus (1926) med en eternitfasad. Enligt säljare har eterniten spikats på gamla vertikala lockläckten. Vi tänkte bygga upp den gamla träfasaden igen. Nu kan man spika träpanel ovanpå eterniten, men vi känna inte alls för det. Bättre att ta bort asbesten. Sedan är det en stor chans att den befintliga träpanelen inte är i den bästa skick och att många paneler behöver byttas. Vad gäller den befintliga isoleringen är det också fråga hur bra den är (Vilket isoleringsmaterial använda de i 1926 tror ni??).
Ska vi byta träpaneler, fixa isoleringen (och byta fönster som vi också tänkte göra), är det inte lycka bra att lägga på liten tilläggsisolering? I ett projekt för sig tar det långt inan man tjäna pengar på en tilläggsisolering, men om vi har ännu kommit så långt!

Grannan har tilläggsisolerat, och det ser hellt Ok ut. Ingen konstig med husets form eller förhållande.

Jag vet att det är viktigt att man isolera med samma material som har används nu. Någonting som kan tåla liten fukt bli det säkert. Ekofiber kanske?

Tack för era ansikten.
Olivier
 
Vi har väl haft ett liknande läge här. Ett trähus med träpanel har fick nya eternitkläder när det blev för jobbigt att måla, gamla fasaden är kvar under.

Vi plockade bort eternitplattorna och rensade allt ner till ursprungsfasaden. Därefter reglade vi upp två varv med 45x45 reglar ink isolering. Först stående sedan liggande (eftersom vi skulle ha stående träpanel). Alla fönster har flyttats ut - mycket extra jobb men det ser inte klokt ut annars.

Takfot och överfall på gavlarna har förlängts rejält för att behålla rimliga proportioner på huset.

Vi isolerrar även på insidan med 70mm.
 
vilken typ av isolering har du använd?
 
oderooy skrev:
vilken typ av isolering har du använd?
Stenull i skivor. Tilläggas bör kanske att vi gjort om överallt på insidan så möjlighet har funnits att täta rätt bra med plast. Kommer man inte åt att få till en plastfilm på insidan kanske det påverkar lämpligt materialval på isoleringen.
 
Vi kommer inte ha möjlighet att sätta ett plast på insidan.
Är det någon som känner ett produkt som har samma egenskapper som Ekofiber (skydd mot mögel och röta), men i fast form (skivor)?
 
bra länk tack!
 
Hej
"tilläggsisolera och eternit" det är precis vad jag har fipplat med den här sommaren.
Jag tog bort eterniten och reglade upp 45 x 45 sen isolerning mot gamla träfasaden.
Vindduk sen panel på det. Det tror jag på ;) det blev iaf stor skillnad på huset..

Kolla in på länken för bilder Steg för steg...
http://home.swipnet.se/dvd2/hus.htm
 
  • isolering_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad otroligt fint det blev!
Här kommer mina frågar:

Vilken typ av isolering hittade du under eterniten?
Var den riktigt dåligt, eller tog du bort den bara för att vara säkert?
Vilken typ av isolering har du lågd på?
Hur har du gjort den här horisontala delning? Ligger de övertsa planken en bit på den nedersta?
Vindavvisande väv, vad gör detta precis?
tack!
Olivier

(ursäkte för dåliga svenska, jag är holländare)
 
Hej!

Jag tror inte att de hande någon isolering alls under Eterniten. Vi har också genomgått ett sådant här projekt med ett hus från 38 som fick Eternit 58. De satt precis som din säljare sa direkt på lockläkten. Det borde du kunna se om du kikar in under fasaden på utsidan.

Våra väggar bestod av: (inifrån och ut)

tretex, masonit eller puts (olika i olika rum)
2" stående plank
vindpapp
1" sågspån (i typ 60 x 60 rutnär av någon sorst läkt)
vindpapp
liggande spontad panel (skruttig)
vindpapp
stående fasad typ 20 mm
lockläkt
Eternit

Vi tog bort Eterniten och lockläkten och gjorde som redan har beskrivits ovan, fast med västkustskivor 50 mm. Det behövs inte lika mycket reglar då.
Flyttade också ut fönstren, vilket även jag betraktar som en nödvändighet.
Vi kommer inte att plasta och tilläggsisolera mer på insidan.
Däremot kommer vi att isolera taket massor.

/pinebar
 
Jag fick ett offert från en rivningsfirma för att ta bort allt eternit.
Ungefär 180 m2 fasad:
50,000 kronor....

Mycket pengar, men min hälsa är värd mycket också!

Någon som vet vad det kostar att blir av med eterniten själva på äterviningscentralen?
Olivier
 
fråga två:

Satt ni isoleringen direkt på den gamla stående träpanelen? Eller fick ni en luftspalt där? Jag kan tänka mig att träpanelerna behöver ventilation, men man vill också inte har ventilation mitt i sin fasad (kallt luft bakom fönster!)
 
Du kan även regla med stående 45x95 på lämpligt avstånd, 60~90cm blir lagom, täck med vindtät + spikläkt tex. 28x70. Kontakta isolerfirma som fyller facken med eko-fiber på några timmar. Innan du reglar plockar du givetvis ned dina eternit skivor, max en dags arbete med lite hjälp och något stadigt att klättra på. Eterniten deponerar du kostnadsfritt på återvinningscentral. Se till att paketera eterniten ordentligt innan med dubbla lager plast-folie(byggplast). Obs, jag monterade stående panel, önskar du liggande, så monterar du givetvis spikläkten stående osv. Fönster flyttas lämpligen ut i samband med uppregling..;-)
 
oderooy skrev:
Jag fick ett offert från en rivningsfirma för att ta bort allt eternit.
Ungefär 180 m2 fasad:
50,000 kronor....

Mycket pengar, men min hälsa är värd mycket också!

Någon som vet vad det kostar att blir av med eterniten själva på äterviningscentralen?
Olivier
Du behöver inte fundera över din hälsa när du hanterar eterniten. Använd halvmask med rätt filter så är det inget problem. Det går ofta att ta ner skivorna hela och då frigörs heller inga fiber.

Vad det kostar att bli av med eterniten beror på var du bor. I stockholm vet jag inte längre något ställe där man kan bli av med det gratis. Tusen spänn per ton ungefär tror jag det kostar.
 
Hej!

I Stockholm är det fortfarande gratis som privatperson på bl.a Lövsta, men de vill att man anmäler att man har asbest när man kommer dit.

Och "max en dags arbete med lite hjälp och något stadigt att klättra på" håller jag inte med om. I alla fall inte på vårt tvåvåningshus. Eternit är tungt. Vår vägde ungefär 2 ton. För oss tog det ca en dag per fasad och då var vi två - tre stycken som jobbade. Man kan ju inte bara kasta ner skivorna eftersom de som sagt helst inte ska gå sönder i onödan. De ska ju både plockas ner, samlas ihop och packeteras i plast. Iofs. tog vi läkten samtidigt.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.