Det är i det närmaste total tystnad när det gäller centraldammsugare. Vad gäller, är alla så nöjda att ingen har problem eller funkar det så dåligt att ingen använder centraldammsugare längre.

I vårt tidigare hus hade vi centraldammsugare och det funkade otroligt bra. Men vad ska man köpa?? Tips och råd önskas.
 
Rutavdrag = tystnad? ;)
 
  • Gilla
Fredrik.Ö
  • Laddar…
Mor och hennes man installerade centraldamsugare när de byggde huset 89 men använde bara den de första åren. Kommer ihåg av mitt slit med den att det var ett riktigt mög. Men det är en högst personlig åsikt
 
Vi installerade centraldammsugare när vi flyttade (2011) till vårat hus, byggt 1969. Fungerar väldigt bra. Tyst, praktiskt, bra sug, och man får iväg luften utanför huset.....
 
Den bara fungerar, det blir naturligtvis stopp när man suger träflisor men annars så försvinner damm och grus när andan faller på. Sockelsug i hallen är bra tillsammans med en sopborste.

Protte
 
Kan man koppla en centraldammsugare till t.ex gersåg eller om man ska slipa spackel innan tapetsering om man har en cyklon före? Eller finns det centraldammsugare som fungerar som grovdammsugare?
Och vad säger Ni om de centraldammsugare som behåller luften i huset, nackdel skiten åker inte ut, fördel tystare för grannarna och varmluften på vintern försvinner inte, den transporteras bara till t.ex garaget.
 
Sågspån och spackelslipdamm sätter igen filtret, men byter du filter så OK. Cyklon har liten verkan på slipdamm. Det är ingen större skillnad på en grovdammsugare (om man inte har en med renblåsning av filter) och en centraldammsugare.

Protte
 
Går det bra att ha centraldammsugaren i en garderob utan att ha något utlopp för luft utanför huset? Skulle förstöra fasaden med utloppsventil i väggen tycker jag.
 
Vi kommer sätta en centraldamsugare i källaren för att få bort luften och oljudet från bostadsplanen, hoppas det blir bra :)
 
Suhagg skrev:
Går det bra att ha centraldammsugaren i en garderob utan att ha något utlopp för luft utanför huset? Skulle förstöra fasaden med utloppsventil i väggen tycker jag.
Beror på. Finns små anläggningar för typ lägenheter som är försedda med partikelfilter osv. som går att montera i garderob på det sättet. Men för en riktigt så är jag böjd att säga "nej". Dels blir det för mycket luft ut, och dels är den skitig, så du kommer bara att blåsa runt skiten i huset. Du kan lika gärna sopa golven istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.