Hej.
Jag hävdar att man inte får koppla in en SKX 2x0,75 (H03VV-F....) direkt i en kulodosa. typ platt lampsladd.

En diskussion upp kom när vi diskuterade bänkbelysning av typ "OSRAM Luminestra" den skulle vi koppla direkt till en kulodosa under överskåpet i ett kök, jag hävdar fortfarande att den ej hade rätt skydd. Skall vara minst H05-xxxx.

Hittar inte den i böckerna, någon som vet var jag hittar det.....

Jag e ju som ni vet ganska envis.....
 
Jag tror inte att man får det. Fick anmärkning på en elbesiktning på det iaf.
 
Denna kabel är ej godkänd för fast installation.
 
Är det tillåtet att ansluta den i en dosa för apparatanslutning? Dvs en sådan där man använder för typ tvättmaskin osv. Med inbyggd dragavlastning? Eller måste det då vara en 1,5 mm kabel?
 
Utan att vara behörig så får den inte anslutas fast och inte ens klamras då detta är fast installation. Anslutning i en dosa är fast installation.

Personligen tycker jag att det säger sig själv med, för fast installation måste alla ingående kablar i alla fall uppfylla minimikravet på ledararea så man slipper kabelbränder.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Utan att vara behörig så får den inte anslutas fast och inte ens klamras då detta är fast installation. Anslutning i en dosa är fast installation.

Personligen tycker jag att det säger sig själv med, för fast installation måste alla ingående kablar i alla fall uppfylla minimikravet på ledararea så man slipper kabelbränder.

/Kent

I en anslutningssladd får man gå ner i area...

Lampsladd i dosor får jag personligen eksem av, men jag kan inte peka på var det står att det skulle vara förbjudet.
 
Problemet är att avgöra var den fasta installationen slutar och anslutningen börjar. Om "lampsladden" ingår i den fasta installationen så är det stopp. Om den anses vara just anslutningen till lampan så ser jag ingen regel som förbjuder det. Någon annan kan kanske hitta någon sådan regel. Jämför med att ansluta en lampa i en takdosa med sladd från dosan fram till lampan om lampan inte sitter direkt på dosan.

Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder, ingår i de arbeten som får utföras av annan än elinstallatör. ELSÄK-FS 1996:2 §4.

Edit: I fallet med lampa i taket hänger det ju fram några st FK som man ansluter lampan till. Att ansluta sig in i dosan är att ge sig på den fasta installationen därför inte tillåtet för en lekman. Det är min tolkning (tills dess någon ändrar min åsikt).

/m
 
Hitta fakta


H03-xxxx ej godkänt för fast installation,

H05 eller H07-xxx godkänt för fast installation, någonting med isolationen.

/Richard
 
Angående det med area på anslutningsledning så ja det är givetvis rätt men ytterst tveksamt i t ex en verkstad där man oftast matar med trefas och nån kanske kopplar loss ifrån maskinen istället för i kopplingsdosan. På maskiner för konsumentbruk är det inga större problem men visst jag var lite snabb där.

Men får inte eksem av att se lampsladdar in i dosor utan snarare en jäkla obehaglig rysning längs ryggraden som säger att man bör se upp på en hel del saker.
Speciellt om just sladdens klamrats hela vägen och den sen försvinner nånstans i riktning mot köket *ler skevt*
Ja man ser en del mysko saker som snickare med som t ex lampsladd bakom renoveringsgips som givetvis är skarvad med en sockerbit *suck*

/Kent
 
É
Jag ska koppla in en lampa över köksbänken som har stickpropp och lampsladd. Den sitter 10cm från ett fast uttag som man kan koppla in elvisp, kaffekokare mm till.

Det jag har att välja på är att koppla in lampsladden i vägguttaget (tändtråden är dragen dit). Enligt vissa här så är det "någonting med isolationen" mm som gör att jag inte får göra det?

Det andra är att sätta upp ett separat vägguttag bredvid de andra som jag kopplar stickproppen till. Jag kan inte se fördelen med detta mer än att det inte blir någon fast installation. Risken är ju att någon rycker ur lampans stickpropp, som har ett dimmrat uttag, och ansluter sina elektriska maskiner där istället. Jag vet inte vad som händer, men kan inte tänka mig att det är bra!?
 
Vad står det på kabeln?
 
Och RKX-sladdställ med radiopropp finns väl knappast på marknaden?
 
É
Det står H03VVH-F, 2x0,75mm2 på den. Sedan står det också 300/300V på den. Så det verkar ju som att isoleringen tåler den, vilket iofs vore konstigt om den inte gjorde då den är gjort för att koppla in i ett 230V uttag.

Alltså verkar det som att isoleringen tål, och för arenas skulle så finns ingen möjlighet att koppla in någon annan förbrukare på samma sladd.

Ingen som håller med om att det är dumt att ha ett dimmrat vägguttag så nära ett vanligt?
 
H03 betyder isolations graden, den är ej godkänd för fast installation. tyvärr.

dimmrat vägguttag är också dumt att ha bredvid uttagen...

H05 eller H07 är okej men inte H03

Men koppla in lampsladden än då, det gör alla andra.... :)
 
É
Isolationen klarar ju iaf av spänningen (300V), eller? Sen om det är högre av nån anledning på fast installtion gör mig inget. Så länge inget fel uppstår.

Nu har jag klippt kabeln och kommer koppla in den tills vidare iaf, men låt oss säga att jag vill ändra på det. Finns det några alternativ? Givetvis kan jag inte flytta på grejorna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.