När vi nu tittar på konstruktionen har man lite funderíngar som jag behöver input på:

1) Skall innerväggar uppföras i sten eller trä? För och emot?

2) Mellanbjälklaget kan läggas som betongelement eller byggas  i trä. För eller mot? Hur löser man då t ex golvvärme ovanplan, om det är färdiga element?

3) Takstolar kan också upprättas som stenblock. För eller emot?

Om man gör huset i solid sten/lättbetong blir det rätt tunga laster. Behövs grundförstärkning?

De olika stenhusbyggarna borde ha en del synpunkter... 8)
 
hejsan,

1) Innerväggar kommer vi ha i trä förutom dom som är 20 cm (bärande). Något måste mellanbjälklaget ha att luta sig mot. Vi kan ha max 6 meters spännvidd på dom.

2) Klart du ska ha betong, dämpar ljud. Golvärmen gjuter du in efteråt

3) Vad menar du. Ska du göra ett sadeltak i betong? Eller har du tänkt dig ett pulpettak där du bara lägger betongblock över stommen

Du får räkna med betydligt högre vertikala laster med betong, voterna blir helt annorlunda. Men detta kommer dom som gör grundkonstruktionen att räkna ut åt dig
 
Gällande tak har jag en bild som visar alternativ
Bygginfo_bild3.jpg.
Det vanligaste är nog trä i takstolarna ändå?

Mellanbjälklaget lutar nog åt betong.

Har du ingen bild på ert tänkta hus? Vilken leverantör?
 
Vi har anlitat en egen arkitekt eftersom dom stenhusleverantörer som finns på marknaden inte kändes så lättjobbade :)

Nu har vi haft lite problem med arkitekten också men nu är vi i mål i alla fall. Vi sitter inte i sjön med höga kostnader på grund av det eftersom vi inte har några lån på tomten. Vi har ingen hemsida så bilder blir lite svårt, kanske senare?

Vi håller precis på att försöka få in priser från lite olika betong och lättbetong leverantörer. H+H Celeron, Finja betong, KC betong med flera.

Det intrycket vi har fått hittills är att betongföretagen är väldigt intresserade när man pratar med dom men vid besök blir det lite knepigare för dom vill ha låååånga serier ála miljonprogrammet så dom verkar falla på priset plus det att dom tar betalt för bruttoyta. Har du lite fönster i kåken blir det en slant.

En nackdel med betong (inte lätt) är att man får skarvar på huset, elen måste vara klar innan om man inte väljer cellplast på insidan men då måste man klä väggarna med gips. Fördelen kan vara att man kan få en ytteryta som bara behövs målas.

Lättbetong, väldigt enkelt att bearbeta efteråt. Fräs in elen där du vill ha den, ni tränissar kanske har det ännu enklare  ;D Vill du ha ett runt hål någonstans är det bara att ta fram sågen. Du slipper plast, både i form av isolering och ångspärr. Den enda plast som finns är emellan betongen och trägolvet.

När det gäller takkonstruktionen blir det trä. Om du vill ha mer spännvid än 6 meter måste du ha något som bär upp det i mitten. Vi ska ha pulpettak (om kommunen huddinge inte tycker att bygghöjden blir för hög, 8.5 meter är max). Det finns en norm för att räkna bygghöjd med pulpettak men man kan tolka den på olika sätt, vi får se.
 
Jag ligger i samma fas.

jag har försökt att förhandla en del och tror att jag fått ett hyggligt pris.

Vi kan ju jämföra våra priser om du vill.

/T
 
Yo/Trawolta....var bygger ni? Vi skall uppföra hus i Östergötland men har kontakt med arkitekt i Skåne då de i Peking inte verkar veta vad stenhus är.

Vi söker också några mindre men bra byggfirmor som kan stå för jobbet. Några tips på företag som jobbar över hela Sverige?

Sen orkade jag vänta på Trawoltas sega site och det ser ju riktigt kanon ut.....stort hus. Vilket program har du skapat ritningarna i eller är det arkitektens skisser?

Den röda mattan kanske skall funderas över ;)
 
Vi ska bygga i Stockholm. Våran arkitekt håller på att hjälpa oss att sammanställa priser och förhoppningsvis ska jag ha dom denna vecka.

När det sedan gäller byggare så är det att leta runt som gäller. Att få någon som tar ett helthetsgrepp verkar vara omöjligt och väldigt dyrt. Inte för att det blir så billigt annars men man kan i alla fall shoppa runt lite.
 
OK då är ni i samma läge som vi. Har dock hittat en som verkar vettig, fast i Skåne som sagt.

Vi kan väl stämma av lite priser etc när vi har det?

Så här ser ett verkligt exempel ut som jag fått på ca 230 kvm stenhus.

Entreprenadkostnader 2 460 000
·         Byggnadsarbeten 1 430 000
·         Etablering, byggström, etc 15 000
·         Markarbeten inkl husgrund, ingår i byggnadsarbeten (ovan) 0
·         Plåtslageri, ingår i byggnadsarbeten (ovan) 0
·         Målning 30 000
·         Elinstallation 79 000
·         VS-installation 123 000
·         Ventilation 10 000
·         Tillval, byggnadsarbeten 53 000
·         Tillval, el 10 000
·         Tillval, VS 20 000
·         Carport 80 000
·         Arkitekt, projekteringsledning, projektledning 40 000
·         Byggnadskonstruktör 0
·         El-, VS- och ventilationskonstruktör 0
·         Oförutsett 80 000
·         Mervärdesskatt på ovanstående 490 000

Byggherrekostnader, övrigt 1 010 000
·         Köpeskilling för tomt 700 000
·         Lagfartskostnad 11 000
·         Anslutningsavgifter, VA + el 80 000
·         Bygglov, nybyggnadskarta, utsättning, lägeskontroll 25 000
·         Kvalitetsansvarig, kontroll 12 000
·         Besiktning 10 000
·         Ränta och kreditavgifter under byggtiden (6%, 3 milj, 3 mån) 50 000
·         Värderingskostnader 5 000
·         Inteckningskostnader, pantbrev (2% av 3 milj) 60 000
·         Oförutsett 20 000
·         Mervärdesskatt på ovanstående 37 000
 

Oj vad med frågor ;D

Jag ska bygga i norra Stockholm.

Tack föresten. rätt nöjd själv me :)

Jag har ritat huset själv och sedan tagit hjälp av en konstruktör med de knepiga bitarna i konstruktionen samt att han fixar byggritningarna.

Jag kommer att beställa färdiga takstolar från en tillverkare som även räknar ut bärighet och levererar med 20 meters kranbil ska gå på ca 4 timmar att montera sa de.

Gällande golvvärme och mellanbjälklag kommer jag som jag tidigare berättat att använda Peva 45.
Det är en samverkansplåt som i det närmaste är färdigarmerad och dessutom är den gjord på ett sånt sätt att man kan skruva fast takgips i en falsad skåra efter att man isolerat med Cellplast för att skärma av den indjutna golvvärmen neråt.

Om man inte skärmar av den värmestrålningen kommer givarna som sitter relativt högt på väggen att slås av och du får kalla golv på undervåningen.



 
trawolta skrev:
Oj vad med frågor ;D

Jag ska bygga i norra Stockholm.

Tack föresten. rätt nöjd själv me  :)

Jag har ritat huset själv och sedan tagit hjälp av en konstruktör med de knepiga bitarna i konstruktionen samt att han fixar byggritningarna.

Jag kommer att beställa färdiga takstolar från en tillverkare som även räknar ut bärighet och levererar med 20 meters kranbil ska gå på ca 4 timmar att montera sa de.

Gällande golvvärme och mellanbjälklag kommer jag som jag tidigare berättat att använda Peva 45.
Det är en samverkansplåt som i det närmaste är färdigarmerad och dessutom är den gjord på ett sånt sätt att man kan skruva fast takgips i en falsad skåra efter att man isolerat med Cellplast för att skärma av den indjutna golvvärmen neråt.

Om man inte skärmar av den värmestrålningen kommer givarna som sitter relativt högt på väggen att slås av och du får kalla golv på undervåningen.
Trawolta! Vilken husleverantör tänker ni anlita?
Vi börjar bygga vårat betong hus om några veckor, ute på Mälaröarna.
 
Vi bygger i lösvirke ...Sten... du vet..

Formsatt betong ! ;D
 
Trawolta!

Hur stort blir ditt hus? Samt vilket ritprogram använde du?

/Jörgen
 
Vi bygger ca 320 m2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.