Lazyman skrev:
Det finns ju en anledning till att det skall vara utbildat folk som håller på med elinstallationer.
Ja.. för elektriker gör ju aldrig fel? :rolleyes:

Jag skulle vilja påstå att nolla på fel skena, miss att ansluta nolla och andra "flytande nolla"-fel är det absolut vanligaste fel "riktiga" elektriker råkar ut för.

Skillnaden är att en elektriker gör detta fel en gång, sen lär man sig av det och tänker efter några gånger till nästa gång. Och hade en elektriker gjort detta hos TS hade ju hans firma stått för kostnaderna.

Alla kan vi göra fel!
 
  • Gilla
Glufsglufs och 2 till
  • Laddar…
Tur att du inte sprang någonstans i stressen och kom hem ett par timmar senare till en hög med kol.

Glad det gick bra, beklagar frysen men gratulerar kunskapen!
 
Patrik_Hed skrev:
Om jag gör ett centralbyte och det måste fortsätta finnas el under arbetets gång (t.ex. om det är en mindre renovering och andra hantverkare finns i huset) och mätartavlan sitter bredvid så brukar jag koppla in en gummikabel och hänga upp en liten byggcentral. Då kan man dessutom koppla in en bygglampa och hänga upp för arbetsbelysning under bytet.
Det där med ett trefasuttag direkt vid mätartavlan, som man ofta ser (dock med de hemska platta donen) på äldre "mätare på stolpe"-skåp, var kanske ingen dum idé.

Att ha uttaget paralellkopplat med säkringarna som matar husets central, som nån elektriker valt att göra för 40-45 år sen vid min stuga, är kanske inte riktigt lika bra... Plattuttaget är bytt mot ett CEE-uttag, år 2020 blir det säkert separata säkringar för det uttaget...
 
Mikael_L
I det här bygget har trefas-uttag matat en liten byggcentral, på lite olika vis under de olika faserna.
Först var det bara fasadmätarskåp och ett trefasuttag monterat på en provisorisk ställning, och så rullade jag ut trefaskabeln och satt byggcentralen där det behövdes.

När garaget var klart monterades fasadmätarskåpet på garaget, trefasuttaget på väggen bredvid, säkringscentral inne i garaget och ett par "tillfälliga uttag" där inne (så ser det fortfarande ut, elen i garaget ska bli utanpåliggande dragen men färdigställs inte förrän huset i övrigt är klar).

När huset blivit vädertätt satt vi så småningom upp en säkringscental där, men som bara matade trefasuttag. 3'e gången det uttaget flyttades :cool:
Och så en liten byggcentral inne i huset.
Så när min kompis kom förbi och slangade nedervåningen passade vi på att koppla in några säkringsgrupper till några strategiskt placerade uttag (+ kyl-frys). Och så fick trefasuttag och byggcentral slutligen helt gå väck.

Man kan göra på många olika vis, men så här gick det till här.
 
Bonusfråga: Varför inte infällt när man bygger nytt garage?

Jag har iofs aldrig nymonterat dosor och rör/slangar, bara bytt/ändrat dragning i slangar (hej OVIR i soptunnan...) men spikat upp utanpåliggande och även i ett garage skulle jag absolut föredra infällt.

Eller är det för att uppfylla kapslingsklasser å sånt?
 
Mikael_L
yxis skrev:
Bonusfråga: Varför inte infällt när man bygger nytt garage?
Ja du, det undrar jag själv ibland.

På plussidan fanns att elen inte bromsade upp mig, jag kunde köra på och få upp alla skivor på väggarna och måla osv. Elen får lösas senare.
Ett annat plus är att det är lättare att (enhetligt) dra om eller komplettera senare. (ett svagt plus, jag vet)

Sen är det bara en massa minus. Men som jag kan leva med. :)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ja du, det undrar jag själv ibland.

På plussidan fanns att elen inte bromsade upp mig, jag kunde köra på och få upp alla skivor på väggarna och måla osv. Elen får lösas senare.
Ett annat plus är att det är lättare att (enhetligt) dra om eller komplettera senare. (ett svagt plus, jag vet)

Sen är det bara en massa minus. Men som jag kan leva med. :)
Äsch, utanpåliggande hör till ett garage! Någonstans måste man ju få briljera med lite klamrad kabel också ;)
 
EXLQ Xtra eller EQLQ Easy och JR-klammer (rostfria) i garaget. MUMMA!

//Patrik
 
Mikael_L
Jag bjuder på fika och middag om du kommer och klamrar ... :cool:
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Mikael, GILLAD 85 gånger?! Har du något till konto som du loggar in på och gillar dina egna inlägg hela tiden eller?? :wow:;)
 
Patrik_Hed skrev:
Har du något till konto som du loggar in på och gillar dina egna inlägg hela tiden eller??
Har inte alla det? ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
och jag kommer inte att glömma bygeln i Hagers kapslingar etc.
Den lilla jäveln är lurig den....ett av mina längsta jfb felsökningar har den orsakat en gång i tiden.....
 
Bo.Siltberg skrev:
Den som skriver här och ger sken av att aldrig ha gjort en miss ljuger....
Samma som den som säger att den skulle kunna "allt" vare sig lekman eller yrkesman, en elektriker blir aldrig fullärd.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Jag ställer mig i bjuder-på-fika-kön, jag har ett garage/uthus där själva garagedelen är murad med så hårt tegel att det är svårt att borra för plugg med en vanlig "hobbymässig" nätdriven slagborrmaskin... :) (Där är det ju iofs ingen diskussion om utanpåliggande eller infällt, jag lär ju inte fräsa in spår i teglet...)
 
Ibland är det så skönt att man lagt bältet på hyllan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.