Hej,

Jag vet att det troligen finns flera äldre trådar om detta, men hittade ingen vettig.
Behöver veta ungefärlig totalkostnad för själva materialet till ett takbyte - dvs takpannor, papp, läkt osv.

Jag kommer köra på Benders 2-kupiga betongpannor (Palema) och färgen ska vara röd - alltså inte tegelröd. Arbetet kommer jag göra själv!

Har fått ett pris på 330 kr/m2 för pannor, papp och läkt. Kan ni hjälpa mig berätta om det är ett vettigt pris, eller om jag bör kunna få ett bättre pris? Tacksam för svar!

Mvh
Johan
 
Tycker det låter dyrt. Jag köpte Papp, läckt, pannor (palema svart), rännor och rör, vindskivor, huvar (3st) och förbrukningsmaterial för strax över 30.000:-. Och det var ändå på Beijer Bygg som väl inte kan anses speciellt billigt. Men bra service gav dem.
Glömde nästan att skriva att taket är 137m2. Alltså ungefär 100:- billigare per m2.
 
För 130kvm utan hängrännor, en massa trä för att stabilisera upp, råspånt, taklucka(3500 bara den) alla plåtar, fästen osv osv ca 37 000:-

Skicka över din mail så kan du få min sammanställning av allt inkl priser och allt.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Lite dyrt låter det nog.
Jag har precis avslutat (nåja, nästan) mitt eget takbyte och jag gav ca 50' för 190 m[SUP]2[/SUP] tak. Dvs. ca 260 kr/m[SUP]2[/SUP]. Men då har jag återanvänt ränndalar (jag har vinkelhus), hängrännor samt plåten runt skorstenen. Jag kan tillägga att jag också använde benders palema men svarta sådana.

Jag vet inte hur erfaren du är men jag vill ge ett heads up för att det tar äckligt lång tid att byta tak. Se till att vika ta två eller tre veckors semester helt åt takjobbet om du ska få det helt klart.

Tills sist vill jag bara tipsa om att det överlägset bästa sättet att få bort gammal papp och pappspik är att använda en barkspade. Även om du aldrig kommer använda barkspaden igen är det värt att köpa en bra för att slippa sitta med hammare, koben och hovtång och försöka dra upp alla enskilda pappspikar.
 
Måste man verkligen ta bort den gamla pappen? Om den är hel och all råspont är frisk.
 
Tack för hjälpen! Nu har jag beställt och till ett betydligt bättre pris än det jag fick först.. riktigt nöjd! :) Det blev röda Jönåkerpannor för övrigt..
 
Får man fråga vad det blev för pris?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
KungAnka skrev:
Måste man verkligen ta bort den gamla pappen? Om den är hel och all råspont är frisk.
Man lägger alltid ny papp vid takbyte det blir en massa hål vid demont av läkt ,ibland kan det gå bra att lägga ovanpå den bef.
 
När jag köpte takpannor gav jag 45:- kvm för Benders Palema B klass
 
Joens skrev:
Får man fråga vad det blev för pris?
Det hamnade på typ 20000 kr för ca 150 m2 röda Jönåkerpannor inkl. nockpannor osv, underlagspapp, läkt och lite tillbehör som avloppsluftare, 15 st. bärläktssteg + glidskydd.. Helt okej pris tycker jag!
 
vollerys skrev:
Det hamnade på typ 20000 kr för ca 150 m2 röda Jönåkerpannor inkl. nockpannor osv, underlagspapp, läkt och lite tillbehör som avloppsluftare, 15 st. bärläktssteg + glidskydd.. Helt okej pris tycker jag!
O fy tusan. Nu blir jag avundsjuk. Det där ger ju ett kvadratmeterpris på 133kr. Det är ju sjukt mycket mindre än de ~260 som jag gav per kvadratmeter.
Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta över vad jag hade kunnat göra för de extra pengarna... :(

Uppdatera gärna tråden när du är klar med takbytet så vi får se om budgeten håller eller om du var tvungen att komplettera något.
 
Janus82 skrev:
O fy tusan. Nu blir jag avundsjuk. Det där ger ju ett kvadratmeterpris på 133kr. Det är ju sjukt mycket mindre än de ~260 som jag gav per kvadratmeter.
Nu ska jag sätta mig i ett hörn och gråta över vad jag hade kunnat göra för de extra pengarna... :(

Uppdatera gärna tråden när du är klar med takbytet så vi får se om budgeten håller eller om du var tvungen att komplettera något.
Hehe, ja det blev ett helt klart överkomligt pris tycker jag! Men nu är ju alltså ingen råspont medräknat då jag hoppas slippa byta den.. Ingen plåt är med i priset heller. Så det lär ju definitivt tillkomma ytterligare kostnader!
 
Tänkte skriva vad det blev för vårat takbyte, jobbet gjorde jag o svågern (han är snickare). Fick nyss räkningen på materialet som vi köpte lokalt genom en byggfirma. Taket är ett sadeltak på ett 1 1/2 hus från -53, 120 kvm. Allt som allt kostade det 40555:- o då är allt inräknat, färg, penslar, klammer, 2 st presseningar pga dåligt väder, ställning, plåtarbete o palllyft med lastbil mm mm. Jobbet gjorde vi på 7 dagar med normal arbetstid 8-10 tim/dag
 
  • Gilla
helixa
  • Laddar…
Lånar tråden lite.

Har fått en offert på arbete och material från en firma, produktbeskrivningen är från Beijer och slutar på 37000:- för ca 90kvm. Då ingår allt till taket inklusive avrinning, spik, fotbräda, och vindskivor. Bender två kupiga betongpannor som gäller.

För arbetet och ställning vill snickarn ha 86000:- före rot, 43000:- betalar jag.

Priset för taket blir med andra ord ganska precis 1000kr/kvm efter rot inklusive allt.

Dyrt billigt eller mitt i mellan?

Taket är låglutande 27' och helt utan ränndalar. Endast två takgenomföringar.
 
Materialet känns dyrt tycker jag.
Jag gav runt 45 000 för 120kvm med hängrännor, papp, läkt osv osv.
Men du kan säkert få materialet uppspecat så kan du jämföra det med andra lättare.
Jag hade även en taklucka för 3500:- i det priset. Och 100m 60x140 brädor för 2500:- samt frakt från Bålsta för pannorna på 3500:- ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.