hej
vi har en gammla kåk som vi ska renovera köket i nu snart. vi ska köpa ny fläkt och eftersom vi har grymt dålig ventilation i huset (blir mycket dimma på fönster när det är kallt och allmän dålig lukt) så funderar vi på en köksfläkt som har utsug fast den inte är på sas! fattar ni vad jag menar? min fråga är om detta är rätt lösning för oss. funkar dom här fläktarna till det vi tänkt oss?
har tittat på en fläkt från futurum som heter non stop:) tyvärr ser den inte VIT ut, ytan mera dassig typ... frågan är om det är värt pengarna och utseendet?!

vad tycker ni?
 
Är det någon form av fläktkåpa som är ansluten till en centralfläkt som suger hela tiden, när behov uppstår kan man forcera kåpan med en fläkt som du har tänkt?
 
Näe :surprised:
Det där känner jag inte igen. Det står bara att den står och drar/suger ut även om den inte är på. Är det ingen som vet vad jag talar om? ???
 
liar72: Jag förstår vilken modell du menar. Den är helt okej, i princip knäpptyst på "non-stopp" läget.
Angående färgen så är det samma som alla andra Futurum-kåpor (bara innanmätet dom bytar).

Se bara till att du har friskluftsventiler i huset, annars kommer fläkten dra luften baklänges ifrån badrum etc.
 
åh tack för svar :-*
så du rekommenderar den fläkten om man har generellt dålig ventilation. med friskluftsventiler menar du till luft ex.vis ventiler i fönster?
 
Tja det blir jhu inte sämre med en sådan fläkt ;)
Tanken med Non-Stop fläkten är att fixa grundflöde i köket (skall vara min 10 l/s enligt normerna).
Så det är en bra lösning om man inte kan dra en kanal till köket på annat sätt.
Och med tanke på att det inte kostar så mycket mer är det en billig och enkel lösning :)

Friskluft kan du ta in genom ventiler i fönster eller vägg. Jag föredrar genom vägg, då dom är större och ger mer luft med mindre dragproblem.
 
oki - tack för svar. det får blil en sån då :) men är den VIT, lika vit som en vitvara? på bilder ser den inte ut att vara VIT :surprised: hade du sett en på riktigt?

 
Vit eller vit ... det är frågan ??? ;)

Har du sett andra Futurm kåper är det samma vit, är en rätt "ren vit" färg.
Ungefär motsvarande den "vithet" du har på en spis, badkar etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.