Hej !

Håller på att bygga en friggebod på 15kvm med halva bastu samt ett vanligt rum i andra halva.
Nu e frågan, SKA ja ha bastu folie lr inte, samt ska jag ha byggfolie lr inte?
Kommer att hålla en värme på ca några plus då vi inte nyttjar bastun!
 
Jag har byggt bastu i del av frigga som du och valde att köra bastufolie. Dock har jag ingen plast i övriga friggan men jag värmer inte upp den heller när jag inte är där.
Bastufolie eller inte, frågar du tio experter får du nog fem för och fem emot...
Som jag som kör ganska mycket vattenkastning på aggregatet kändes det bra att skydda reglar/yttervägg bakom panelen från ångan som tränger igenom bastupanelen. Samtidigt är det nog en del fukt som blir instängt mellan bastupanel o folie. Men jag försöker brassa på rejält efter bastun för att torkar ur....
 
dosken skrev:
Jag har byggt bastu i del av frigga som du och valde att köra bastufolie. Dock har jag ingen plast i övriga friggan men jag värmer inte upp den heller när jag inte är där.
Bastufolie eller inte, frågar du tio experter får du nog fem för och fem emot...
Som jag som kör ganska mycket vattenkastning på aggregatet kändes det bra att skydda reglar/yttervägg bakom panelen från ångan som tränger igenom bastupanelen. Samtidigt är det nog en del fukt som blir instängt mellan bastupanel o folie. Men jag försöker brassa på rejält efter bastun för att torkar ur....
Precis vad ja tänkt göra, ska ha bastufolie i bastun sen ska jag ha vindpapp inne i det andra rummet på insidan tänkte jag.
Som sagt 5 mot 5 e det jag upplevt.
Vilken bastufolie ska man ha, lr kvittar det( sådan blank lr svart)?
Finns olika har ja sett.
 
ok vindpapp på insidan, du menar på insidan av ytterpanelen men på utsidan av isolering ?
Jag körde byggmax bastufolie, duger åt mig...svart är den iaf. Jag satte dubbla lager innan jag insåg att den skulle vecklas ut först ;)
 
Dubbla lager, lätt hänt då man ej gör detta varje dag. Puh
Jag har gjort blunders ja me kan ja lova.
Jag menar att ja har vindpapp både på utsidan innanför ytter panelen plus att ja sätter det innanför innerpanelen.
Det istället för byggplasten som endel sätter invändigt.
 
  • Gilla
AndersTornblom
  • Laddar…
Ja jag tyckte det var en väldigt tjock plast ;) men jag hann inte nita särskilt mycket ..
ok vet inte om det är så nödvändigt med den extra vindpappen men det skadar väl inte heller antar jag ? Det är ju bra om du kan fixa luftspalt mellan ytterpanelen och vindpappen däremot.
 
dosken skrev:
Ja jag tyckte det var en väldigt tjock plast ;) men jag hann inte nita särskilt mycket ..
ok vet inte om det är så nödvändigt med den extra vindpappen men det skadar väl inte heller antar jag ? Det är ju bra om du kan fixa luftspalt mellan ytterpanelen och vindpappen däremot.
Ja luftspalt blir det.
Man kan nita folien alltså, man behöver ej spika den?
Puh hatar spika små spik.
 
Jag nitade ialla fall...men det kommer kanske någon nu och säger att så får man absolut inte göra ;)
 
Det här med bastu och tätskikt har varit uppe förut här på byggahus. Det är inte helt lätt. Man måste fundera över hur ofta man avser använda sin bastu. Diffusiv fuktvandring är en relativt långsam process varför det många gånger kan räcka med att stoppa konvektiv fukt. Har man tätt mot luftströmmar hinner inte väggen ta åt sig särskilt mycket fukt under ett bastubad.

Det här med att "brassa på" efteråt för att torka ut bastun bör man kanske fundera lite kring. Ju längre tid man har avsevärt högre temperatur i bastun ju mer fukt driver man in i materialet där inne. Sörjer man för god ventilation under det att man "brassar på" så transporterar man ju bort fukten någon annanstans - i bästa fall ut genom paxfläkten på väggen och i värsta fall ut i ytterväggen.

När jag läste till diplomerad fuktsakkunnig var bastukonstruktion en av hemuppgifterna. Jag tror att rum-i-rum varianten är den säkraste konstruktionen för hemmabruk men att komma med några generella rekommendationer vågar jag mig inte på. Det finns många duktiga konsulter med bla. simhallar inom sitt expertområde - det är kanske läge för byggahus att kontakta en sådan för att få svar på denna fråga en gång för alla.

Man bör i en sådan frågeställning noggrannt definiera vilket konstruktionsfall man undrar över - exempelvis de tre nedan:
1) Bastu inomhus i normalt inomhusklimat med modern klimatskärm (här är ju frågan - integrera bastuväggen i klimatskärmen eller bygga rum-i-rum).
2) Bastu i "källarklimat" med källarväggar typ sextiotal (betonghålsten / gjutna väggar).
3) Bastu i friggebod som normalt står ouppvärmd eller enbart med frostvakt.

Vi får väl se om någon vågar sticka ut hakan här - jag gör det inte.
 
Intressant, märks att du är en riktig expert eftersom du inte tvärsäkert säger bu eller bä :)
Om vi koncentrerar oss på tråd-fallet, dvs bastu i del av frigga, och gör följande avgränsningar:

Frigga, väggreglad på vanligt sätt med träytterpanel
Uppvärmd bara när den används vid bastu, ca 1-2 gånger i veckan i snitt sett över året.
Bastudel 5kvm * 2,20 takhöjd.
Vedeldat 16 kW
Standard bastupanel, furu väggar o tak
Till-luft främst genom avlopp i golvet
Ingen utventil men fönster kan öppnas vid behov (främst om man t ex inte stängt luckan ordentligt...)
Ingen isolering i väggar bastudelen, endast ovanpå takpanelen
Ett vanligt bastuscenario:ca en--två timmar i 60 - 80 grader där rH hålls mellan 40-90%. (Vid 80 grader håller man sig gärna i lägre rH-regioinerna...)

Är det då fortfarande tveksamt att brassa på efter bastun ? Angående sörja för god ventilation, kör man vedeldat har man ju en väldig ventilation genom skorstenen ?
Någon som sticker ut hackan angående bastufolie sett till ovanstående parametrar?
 
Redigerat:
dosken skrev:
Intressant, märks att du är en riktig expert eftersom du inte tvärsäkert säger bu eller bä :)
Om vi koncentrerar oss på tråd-fallet, dvs bastu i del av frigga, och gör följande avgränsningar:

Frigga, väggreglad på vanligt sätt med träytterpanel
Uppvärmd bara när den används vid bastu, ca 1-2 gånger i veckan i snitt sett över året.
Bastudel 5kvm * 2,20 takhöjd.
Vedeldat 16 kW
Standard bastupanel, furu väggar o tak
Till-luft främst genom avlopp i golvet
Ingen utventil men fönster kan öppnas vid behov (främst om man t ex inte stängt luckan ordentligt...)
Ingen isolering i väggar bastudelen, endast ovanpå takpanelen
Ett vanligt bastuscenario:ca en--två timmar i 60 - 80 grader där rH hålls mellan 40-90%. (Vid 80 grader håller man sig gärna i lägre rH-regioinerna...)

Är det då fortfarande tveksamt att brassa på efter bastun ? Angående sörja för god ventilation, kör man vedeldat har man ju en väldig ventilation genom skorstenen ?
Någon som sticker ut hackan angående bastufolie sett till ovanstående parametrar?
Bör en annan oxå avstå isolering i väggarna runt bastu?
El aggregat, bastun är 5kvm.
 
Det tycker jag inte nödvändigtvis, spar väl en del el särskilt om du gillar att basta på vintern. Men borde rimligtvis öka motivationen ytterligare att sätta bastufolie, om man isolerar ?
 
dosken skrev:
Det tycker jag inte nödvändigtvis, spar väl en del el särskilt om du gillar att basta på vintern. Men borde rimligtvis öka motivationen ytterligare att sätta bastufolie, om man isolerar ?
Använde du ngn tejp och tejpade skarvarna på bastufolien med?
Ja köpte en svart ja me, men ja hittar ingen tejp till att tejpa skarvarna med men det kanske man inte ska?
 
"Man bör i en sådan frågeställning noggrannt definiera vilket konstruktionsfall man undrar över - exempelvis de tre nedan:
1) Bastu inomhus i normalt inomhusklimat med modern klimatskärm (här är ju frågan - integrera bastuväggen i klimatskärmen eller bygga rum-i-rum).
2) Bastu i "källarklimat" med källarväggar typ sextiotal (betonghålsten / gjutna väggar).
3) Bastu i friggebod som normalt står ouppvärmd eller enbart med frostvakt.

Vi får väl se om någon vågar sticka ut hakan här - jag gör det inte."

Detta var bra skrevet.
Kan stikka ut hakan så pass at jag vill påstå att rum-i-rum lösning kombinerat med folie är det säkraste för hemmabruk. Då har man både hängslen och livrem . Det rekommenderas (i Sverige) att använda folie i offentliga anlägg dvs bastuer som är i "kontinuerlig bruk" varför inte hemma, om detta är det säkraste för "tungt" bruk så måste det följdaktligen vara det säkraste för "lätt" bruk också???

Det är sällan (aldrig?) skadligt at ha folie på plats , undantaget otät folie i integrerat lösning.

Til Jensa1:
Iom du ska ha elagregat så skulle jag rekommendera at du isolerar så mycket som möjligt och lägger folie. Annars kommer du att använda VÄLDIGT mycket ström , specielt på vintern. Med vedeldat spelar det inte så stor roll (eller, ja, man använder ju lika mycket energi, men ved är ofta "gratis" för många).

MVH
Sakke
 
Jensa1 skrev:
Använde du ngn tejp och tejpade skarvarna på bastufolien med?
Ja köpte en svart ja me, men ja hittar ingen tejp till att tejpa skarvarna med men det kanske man inte ska?
Jag tejpade inte skarvarna, utan de kläms fast av panelen som sitter direkt utanpå plasten. Finns säkert andra som tycker man ska tejpa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.