Nej. (Om då inte renoveringen egentligen är ett nybygge...)
 
Anlednigen till 90 dörrar är att kommunen är skyldig att tillgodose dina behov och bekosta dem om man blir invalidiserad. Bygga om ett badrum tex är dyrt därför får man inget bygglov om dörren är 80.
 
Lånar tråden och ser om någon svarar!

Så om jag renoverar ett badrum från -70, där modulmåttet är 70, då krävs det inte att jag byter till 90s dörr?! Jag har tänkt att stoppa in en 80s dörr för att få lite större, men att få plats med en 90s skulle inte rymmas på ett bra sätt!
 
Mikael_L
lorens skrev:
Lånar tråden och ser om någon svarar!

Så om jag renoverar ett badrum från -70, där modulmåttet är 70, då krävs det inte att jag byter till 90s dörr?! Jag har tänkt att stoppa in en 80s dörr för att få lite större, men att få plats med en 90s skulle inte rymmas på ett bra sätt!
Är det en bygglovspliktig åtgärd så kan det ställas som direkt krav från kommunen sida med modul-9-dörr. Och det kan också möjligen vara ett krav ändå, genom lagstiftningen, som en KA egentligen ska kolla då.

Men är det en vanlig renovering, helt utan bygglovsplikt osv så behöver inte ett sådant nyare krav införas i ett gammalt hus.
Så troligast är det helt OK för er att fritt välja 7,8 eller 9-dörr.
För ni har behövt något bygglov, eller hur?
 
Mikael_L skrev:
Är det en bygglovspliktig åtgärd så kan det ställas som direkt krav från kommunen sida med modul-9-dörr. Och det kan också möjligen vara ett krav ändå, genom lagstiftningen, som en KA egentligen ska kolla då.

Men är det en vanlig renovering, helt utan bygglovsplikt osv så behöver inte ett sådant nyare krav införas i ett gammalt hus.
Så troligast är det helt OK för er att fritt välja 7,8 eller 9-dörr.
För ni har behövt något bygglov, eller hur?
Det kan väl knappast innebära bygglov då jag renoverar ett badrum pga att avloppen är dåliga och behöver bytas. Att jag då bilar upp golvet, väljer att lägga golvvärme och fräschar till allmänt kan väl inte innebära att bygglov krävs?!! Sen att jag ändrar från en dörr med modulmått 7 (dvs dörrblad på ca 64) och väljer att slänga in en dörr med modulmått 8, så kan jag väl knappast bli straffad på något sätt ?!
 
Mikael_L
lorens skrev:
Det kan väl knappast innebära bygglov då jag renoverar ett badrum pga att avloppen är dåliga och behöver bytas. Att jag då bilar upp golvet, väljer att lägga golvvärme och fräschar till allmänt kan väl inte innebära att bygglov krävs?!! Sen att jag ändrar från en dörr med modulmått 7 (dvs dörrblad på ca 64) och väljer att slänga in en dörr med modulmått 8, så kan jag väl knappast bli straffad på något sätt ?!
Nä precis så. Gör som du tänkt, det blir bra.

Bygglov krävs t.ex. när det blir ändrad användning (t.ex. att göra bostadsrum av garage) eller om ombyggnationen ändrar på bärande delar i huset.
Sen struntar många ändå i att anmäla ombyggnationer som är lovpliktiga, antingen medvetet eller av okunskap.
 
Vår kommun begärde in kompletteringar på bygglovsansökan pga att innerdörrarna på ovanvåningen "bara" var 80 cm. Vi ska alltså bygga helt nytt, inte renovera. Kommunen krävde 90-dörrar överallt. Gissar att dom har stöd i BBR nånstans, även fast jag inte kan hitta det. Ännu märkligare att erfarna hustillverkare inte redan vet om det...:(
 
Mikael_L
Dom hittar sitt stöd i reglerna om tillgänglighet som står att finna i BBR.

Däremot undrar jag om kommunen verkligen kan kräva modul-90 dörrar överallt?
Kommunen kan absolut kräva att minst ett badrum är tillgängligt, samt ett kök, eller annan lämplig plats för att laga mat äta samt ett sovrum eller avskiljbar del av rum för nattvila.
Och alla dessa utrymmen ska alltså ha god tillgänglighet för rullstolsburna eller människor med andra handikapp, både till dessa utrymmen och mellan.

Detta betyder alltså att det räcker med att ett badrum på entréplanet uppfyller tillgänglighetskraven, och att ett till badrum på samma våning eller badrum på annan våning inte behöver uppfylla kraven.

Och då borde väl inte heller dörrar till sovrum på övervåningen vara under detta krav.

Ja så har i alla fall jag uppfattat det, men jag kan givetvis ha fel.
Vill du slippa bredare dörrar så tycker jag att du försöker kolla upp vad som gäller. Börja t.ex. att läsa om tillgänglighetskraven i BBR.

edit:
Nu när jag skummar genom tråden igen ser jag att bränski var inne på samma tankar som mig redan i inlägg #7. Dvs att huvudfunktioner och ett ställe att sova ska vara anpassade för t.ex. rullstol.
 
Redigerat:
Tackar. Lyder rådet och kollar regler om tillgänglighet.

Från BBR avsnitt 3:

"3:143 Dörrar och portar

Tillgängliga och användbara dörrar och portar ska utformas så att de lätt kan öpp- nas av personer med nedsatt rörelseförmåga, medger passage med rullstol och så att tillräckligt utrymme finns för att öppna och stänga dörren eller porten från rull- stolen. Även andra öppningar i förflyttningsvägar ska utformas så att de medger passage med rullstol. Handtag, manöverdon och lås ska placeras och utformas så att de kan användas såväl av personer med nedsatt rörelseförmåga som av perso- ner med nedsatt orienteringsförmåga.
Roterdörrar ska kompletteras med en dörr som kan användas av personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Allmänt råd
Det fria passagemåttet bör vara minst 0,80 meter, när dörren är uppställd i 90°, vid
– entrédörrar,
– hissdörrar,
– korridordörrar som är placerade vinkelrätt mot korridorens längdriktning,
– öppningar i förflyttningsvägar,
– dörrar till hygienrum i publika lokaler som ska vara användbara för
personer med nedsatt rörelseförmåga,
– dörrar till samlingslokaler, och
– dörrar till bostadskomplement.
....."

0,8 m fritt kanske ska tolkas som att 90-dörrar är ett krav. Att det gäller sovrumsdörrar på ov är för mig inte glasklart...
 
Enligt mig ska alla dörrar på entrévåningen vara 90-dörrar. (Undantag för gästtoalett och kanske förråd)
På övervåning finns inte kravet.
 
A
Jag vill öppna ett valv från köket. Valvet kan bara bli 56 cm i bredd.
Köket har redan en bred dörr 86 cm och det andra rummet har två breda dörrar.
Får man ha ha ett valv ner till golv 56 cm i bredd mellan två rum?
Tänkte kalla det ljusinsläpp/serveringslucka men öppet ner till golv.
Behöver jag godkännande enligt plan och byggförordningen 6 § 5 dvs
en sådan ändring av en byggnad som väsentligt påverkar brandskyddet i byggnaden?
 
A
Jag kanske skall starta en egen tråd för detta?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Gör en egen tråd istället för att fortsätta på en 6 år gammal tråd...
 
A
Boverket sida (se nedan) står att dörrar att skall vara 76 cm.. ”men det räcker med en dörr per rum”. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/dorrar/


Dörrar

Vilka dörrar som behöver vara tillgängliga styrs av vilka funktioner som krävs i byggreglerna och om funktionerna ska vara tillgängliga i byggnaden.

Tillgängliga dörrar i bostadslägenheter inklusive småhus

Följande dörrar ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga:

  • dörr in till enskild bostad i bostadens entréplan
  • dörrar inne i bostaden på entréplanet, men det räcker med en dörr per rum och dörr till det tillgängliga hygienrummet
  • dörrar inne i bostaden på entréplanet som leder ut till tillgänglig balkong, terrass och uteplats
  • dörrar till tillgänglig förvaring
  • dörrar till bostadskomplement.
I bostäder i flera plan behöver alltså endast dörrar i entréplan vara tillgängliga. Det beror på att endast entréplanet behöver vara tillgängligt.

Fritidshus med högst två bostäder behöver inte vara tillgängliga. Passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter utom entrédörren till bostaden som bör vara 0,80 meter.
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Gör en egen tråd istället för att fortsätta på en 6 år gammal tråd...
OK! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.