Stickan56
Jag har en Miele Novotronic T455C som inte blir varm längre. Jag har isolerat felet till antingen element eller överhettningsskydd. Elementet sitter bakom trumman och har jag kört fast på att få ur trumman ur maskinen. Är det någon därute som skruvat Miele torktumlare och som kan hjälpa mig på traven?

MVH Stickan
 
Varför ska du ta ut trumman? Går det inte att ta bort bakstycket och frilägga värmeelementet? Det borde finnas en luftkanal som suger luft från trumman, genoom elemenetet och ner i kondensorn (eller möjligen åt andra hållet)?

Meckade just vår Siemens i småbitar och då såg det ut så.
 
Stickan56
Redigerat:
Ja det ser ju likadant ut som på filmen förutom att smartskaften på Miele haft den dåliga smaken att montera detta innanför bakstycket. Vad gör man inte för att få in lite mer stålar på service.... :)

Lycka till...!
 
Stickan56
Problemet löst. Genom hålen i trumman hittade jag de två skruvar som håller lagret. När ttumman var ute så hittade jag även överhettningsskydden varav ett går att återställa också det genom ett hål i trumman.
Det blev några timmars skruvande för att lära sig hur man återställer överhettningskyddet så vi får se hur länge den kommer att fungera. Den har precis fyllt 16.

MVH Stickan
 
Överhettning beror ju ofta på dålig cirkulation. Kolla så att det inte sitter någon stor luddkaka på olämplig plats. Eller att det är dålig fart på fläkten som skall driva runt luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.