Hej!

hoppas att jag är på rätt avdelning o skriver nu.

Vi köpte vårat hus för ca ett år sedan. Huset är byggt 1959 och renoveringen är i full gång.

På övervåningen finns två kattvindar utmed långsidorna på huset. förra ägaren sa att de hade satt igen dörrhålet in till den ena kattvinden :eek:. Så jag har idag tagitupp det igen pga att jag vill utnyttja det som förråd.Och för att jag tycer att det verkar dumt att ha den stängd. :confused:
Ute på kattvinden hade man redan lagt golv och isolerat innertaket. Brötner en skiva för att se så det var riktigt gjort med luftspalt o allt,vilket det var.
Allt trä på golv,kortsidor och tak var jättefint men har en fundering angående innerväggen. Den är bitvis missfärgad.(se bilder) Kan det vara mögel? Kattvinden har juh faktiskt stått igenspikad i allafall minst ett år, förmodligen längre, utan ventilation.

Vad är bäst att göra i detta läge,om det nu är mögel? Bör man byta ut brädorna? Eller räcker det med det jag precis gjort,tvätta?
Och bör jag sätta in en ventilation eller räcker det med den som finns i det intilliggande rummet?

Hoppas på svar om jag bör oroa mig eller om man kan vara lugn.


IMG_0909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dörrhålet
IMG_0914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
väggen direkt till vänster. Mögel?
IMG_0915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortsidan, till höger, ser totalt kärnfrisk ut. den svarta randen är avsaknaden av en bräda och det e någon slags papp man ser.
 
Redigerat:
Ja, väggen på mittenbilden ser ut att vara angripen. Hur luktar det där inne?

Om man ska spekulera lite så ser det ut som konvektiv fukt som gått genom springorna och blivit kvar på den kalla sidan. Du bör konsultera en diplomerad fuktsakkunnig eller byggdoktor. Be denne ta prov på de "fina" ytorna också. Det är inte alltid ett angrepp syns.

Om jag har rätt i ovanstående gissningar så löser du problemet genom att byta ut fuktskadat material och se till så att inte fuktig inomhusluft kommer ut i det kalla utrymmet alternativt så ser du till att utrymmet hålls varmt.

Tänk på att det kan vara ohälsosamt att andas in det där så tejpa igen ordentligt så länge.
 
Det luktar inget konstigt. Klart att det var en ganska stark trädoft första dagen, men antar att det var för att det har stått instängt så länge. Det finns inget "Mögelludd" någonstans utan det är torrt och fint överallt.
Färgen på brädorna på den "angripna" väggen påminner om en gammal fuktskada vi har nere i källartaket under badrummet. Men de brädorna är också torra men missfärgade.
 
Behöver inte vara mögel.. I mina föräldrars hus så är det återanvänt bräder från källargjutningen.
Det ser typ ut så, litet slitet.

Mvh
 
På ena sidan är det stående och på den andra liggande?

Har man byggt väggen vid olika tidpunkter, gamla skadat virke?

Min första reaktion var att det var märken efter bark, sedan väldigt mycket kåda.

Men kan det vara så att man använt skadat virke från början, finns det någon 'synlig' förklaring till skillnaden mot för golv och den andra väggen?
 
Nej, tror absolut inte att det är mögel utan att det är en missfärgning i träet som funnits där sedan det fälldes
 
Nej som sagt, charta77. Det finns inga som helst missfärgningar mer än på den väggen som bilden visar. Och somsagt så luktar det inte så jag personligen har svårt att tänka mig att det ska vara mögel. Min hustru kände av möglet vi hade nere i källaren. En gammal gillesuga. Men efter sanering där så har lukten försvunnit., Hon känner ingenting här uppe på kattvinden iafl.
 
Om det hade varit varm inomhusluft som sipprat ut i skarvarna skulle det vara blånat på båda sidor om springan mellan brädorna och det är det inte.

Tycker du har agerat enligt regelboken och mer därtill. Låt utrymmet vara lätt inspekterbart en säsong och se vad som händer. fanns det grogrund för fukt på kattvinden skulle du åtminstone se lite prickar etc på övriga ytor.

Är det torrt och fint och inte luktar konstigt - låt det vara och bevaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.