Nu är jag tillbaka med mina funderingar gällande badrummet.

Första frågan är, sänker man värdet på lägenheten brutalt mycket bara för att man inte har helkaklat badrum med klinkers? Jag gick tidigare i tankar på att renovera med kakel och klinkers men har faktiskt hunnit blivit kär i mattan. Så otroligt lätt att hålla ren!

Jag har bra koll på vilket underarbete som krävs när man kaklar/ lägger klinkers men vad behövs egentligen för våtrumstapet och matta? Jag har idag helkaklade väggar och matta på golvet.

Om jag (eller egentligen min bror eller exsambo) sköter rivningen av kaklet och underarbetet (är det möjligt?) och endast tar in en mattläggare för själva tapeten/ mattan. Vad kan då badrumsrenoveringen gå loss på?

Måtten på badrummet är 1,80 X 2,14 och det ser just nu ut så här;

SC20120521-182455.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar :)
 
Det behöver inte alls sänka värdet på lägenheten. Men renoverar du för att sälja den, eller för att bo?

Ska ni bo kvar några år så spelar det ingen roll. Kan t om vara en fördel. Är det murade väggar eller trä?

Är det trä så skulle jag förbereda underlaget för kakel. Regelmått på cc 30 eller dubbelgips.

De flesta godkänner plastmatta som tätskikt. Och skulle man vilja kakla efter något år så är ju allt förberett. Se bara till att golvläggaren gör så liten radie som möjligt i golv/vägg vinkeln.

Plastmatta i sig är ju bland det säkraste man kan ha. Du kan ju besikta tätskiktet varje gång du går i badrummet.
 
Jag renoverar för att bo här i ett par år och absolut inte för att göra en stor vinst. Jag har som mål att få tillbaka det jag gav och om jag har tur lite i vinst den dagen jag säljer.

Lägenheten är dock rätt högt belånad så jag tänkte göra en ny värdering nästa år då jag har renoverat köket och förhoppningsvis badrummet.

Gällande murade väggar eller trä. Hur kan jag ta reda på det? Smart idé att förbereda för kakel/klinkers när man ändå håller på!
 
För att se om det är murade väggar är nog det lättaste och knacka på väggen i ett angränsande rum eller om du har ritningar.

När är stambytet gjort? Kan vara bra att kolla så att inget nytt är planerat.

Kan tänka mig att ett fackmannamässigt helkaklat badrum värderas högre. Högre kostnad för både arbete och material.
 
Rent tekniskt så är matta helt överlägsen kakel. Sen är det många som tycker att det blir så fint med kakel att det överväger över den högre kostnaden och det osäkrare utförandet.

Jag hade en mattläggare att montera matta på golv och väggar i ett badrum av ungefär den storleken. Det slutade på nånstans 15000.
 
Matta är klart bättre än kakel men nån hittepåstandard har kommit fram till motsatsen.
Ska du använda badrummet så kör på matta.
 
Tack för alla svar! Ja det lutar faktiskt mot matta just för att det är säkrare och ärligt talat så är det sjukt praktiskt att slippa skrubba fogarna till dödagar. Kostnaden är ju inte helt fel heller då jag även måste renovera köket för att det ens ska fungera att jobba i.
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
JohPaj skrev:
Kostnaden är ju inte helt fel heller då jag även måste renovera köket för att det ens ska fungera att jobba i.
jag skulle börja med köket och ta den fungerande badrummet till sist :)
gaia
 
Jo köket går först! Däremot så försöker jag få fram vad mina renoveringar kommer att kosta mig, jag är en sån där tråkig typ som planerar ekonomin i detalj.
 
  • Gilla
jlagerquist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.