Hej,

Har hittat ett hus som har bra läge, underbar trädgård, bra tak, bra värmesystem samt välskött. Uppepå detta har jag lyckats förhandlat till mig ett bra pris.

Nu till problemet:
Huset är byggt 1950 och har stomme av trä, fasad av tegel, betonghålsten i grund överallt samt inneväggar av trä.

Dock har man på 70-talet gjort en tillbyggnad där grunden är betonghålsten, stomme av trä och fasad av tegel. Dock han man på denna del valt ett bjälklag av lättbetong. Denna del utgör kanske 30-40% av huset och under ligger endast garage med vardagsrum ovanpå.

Vid besiktning framkom att det är blåbetong som troligen kommer från Skövde. Dock hittades ingen annan blåbetong samt marken är av lågriskkaraktär för markradon.

Besikningsmannen trodde att radongasen från detta ej skulle överstiga gränsvärden då bjälklaget utgör en begränsad del av husets totala konstruktion.

Hur ser ni andra på detta?

Kan man med rimliga medel avlägsna bjälklag i en begränsad del typ ersätta med limträbalk/stålbalk?
 
Radon mätning vore kanske lämpligt innan köp, eller räkna in kostnaden för att byta bjälklaget som en del av anskaffningskostnaden.
Flera uppgifter på senaste tiden tyder väl på att risken med radon är väldigt liten om man låter bli att röka.
 
Jo det verkar så.

Frågan är hur man ska se på saken. Om man har ett mätvärde under 200 kanske insatsen att ta bort bjäklaget är onödig?

Å andra sidan når man bjällaget underifrån i garaget. Är det någon som har en aning om vad det kan kosta att ta bort och ersätta ca 30kvm bjälklag? Då spännvidden är relativt stor antar jag att man behöver limträbalk alt lättbetong?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.