För drygt 4 år senan köpte vi vad vi trodde var vårt drömhus. För ca 2 år sedan upptäckte vi att en utbyggnad, som förre ägaren byggt, började sjunka. Vi hade ut fack-folk som tittade på problemet, och det kunde konstateras att de förra ägarna ej förankrat utbyggnaden till huset, samt använt fel material att bygga på. Nu har vi försökt föra en dialog med förra ägarna, men vi kommer liksom ingen stans. Art det är ett dolt fel är inget att fundera över, då vi skulle kunnat förutsätta att denna tillbyggnad var fackmannamässigt utförd. De har erbjudit sig att flytspackla golvet, i utbyggnaden. Men problemet kvarstår ju dock. Det sjunker, och det sjunker snett. Dessutom verkar det som att det fått med sig platonmattan, då vi fått fukt i källaren under utbyggnaden. Hur ska vi gå vidare? Just nu står vi bara och stampar känns det som..
Hjälp!
 
Det handlar ju dels om att välja en metod för att lösa problemet teknikst. Dels att försöka få ut ersättning för den lösningen från säljaren.

Vad gäller det tekniska problemet så tror jag inte det spelar så stor roll hur man fäster utbyggnaden i huset, den sjunker ialla fall. Frågan är om det behöver pålas.

Vad gäller att få ut ersättning så misstänker jag att det kanske inte är ett solklart dolt fel. Sådana är väldigt sälsynta. Därmed inte sagt att ni inte kan få rätt, men räkna inte med det som garanterat.

Men som sagt ta fram en åtgärdsplan, skicka ett krav till säljaren med preciserat belopp. Och övervög sedan om det är värt risken att stämma säljaren.
 
Vi funderar faktiskt på att riva den utbyggda delen. Det är iofs vår hall, men vi tror att det går att lösa med den gamla befintliga hallen. Hade vi vetat det hör hade vi aldrig köpt huset, men det är ju lite sent att ångra sig på den biten, så nu måste vi lösa det på bästa möjliga, och billiga vis.
 
Vänta ett tag...
Är det en källare under den tillbyggda delen?
När jag läser ditt första inlägg så kan det tolkas så men anar att så inte är fallet?

/Kent
 
Nej, det är inte källare under tillbyggnaden, under den är det krypgrund.
 
lyft upp tillbyggnaden till rätt nivå igen då och hoppas att det inte sjunker mer :)
 
Hur stor är utbyggnaden? På vilket sätt har man använt fel material att bygga på? Lite bilder kanske? Hur mycket har det sjunkit?
 
Exakt vad det är byggt på är jag inte så insatt i, min man har haft kontakten med en man som är expert på det här med hus-sättningar. Han var ute och kollade på vårt hus och ville använda det som skräckexempel till sina elever, på hur illa det kan bli om man inte gör som det ska.
Det är underarbetet som är dåligt gjort. Matrialet som är använt är vattenabsorberande och det är tydligen ett sån material som ej kan packas. När experten var ute så tog han ett almeringsjärn och körde in inder grunden, och det var som att skära i smör, sa han.
Hallen är 2x4.60. Och lutningen vid sista mätningen( i vintras) var ca 2-3 cm per meter. Kan inte ställa en barnvagn där utan att bromsa den... Den rullar iväg! :(
 
Hur ni skall gå vidare?
Tja, finns det någon anmärkning i er besiktning av huset kring detta? Om inte så prata med de som besiktigade fastigheten.
Om inte så prata med en jurist och denne kommer troligen att ge samma råd som jag dvs det är inte lönt att driva det.
Sen kan ni prata med säljaren med och se om denne kan ge er något.

/Kent
 
O
Det är långt ifrån alltid lönt att driva en fråga om dolda fel. Det är ofta som man behöver processa om detta och det är en kostsam affär, både psykiskt och ekonomiskt även om rättsskyddet tar en del av advokatkostnader. man ska tänka på att när det gäller rätten så är det en sak att ha rätt en annan att få rätt. Det finns ingen speciellt konto som heter dolda fel där man bara kan gå att hämta, utan vägrar säljaren så måste man processa. Dessutom så finns det inget är solklart dolt fel.
Så ta reda på kostnaden att åtgärda felet, därefter fundera på om det är värt att driva det hela.

Vad sa besiktningsmannen om tillbyggnaden?
Kanske hade det funnits tecken redan vid köpet om att allt inte stod rätt till!
 
Vad jag vet ska väl int eutbyggnader förankras i befintlig konstruktion just pga skillnaden mellan nytt och gammalt och möjligheten att det rör på sig lite. Dock ska det ju inte sjunka så att det märks... då blir det ju problem främst med golvet mellan gamla och nya som jag antar *låg* på samma nivå...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.