Jag ska lägga ut "remsor" av spånskivor 22 mm och därefter lägga Uponors golvvärmdeplåtar för 20 mm slang i dessa.

Nu är min fundering om det räcker att ha 22 mm mellan spånskivorna eller om det av någon anledning blir för tätt? Plåten är 0.6 mm tjock, så 21.2 mm borde slang + plåt behöva, men jag undrar om det ändå kan finnas skäl att ha mer utrymme.

Anledningen att jag gärna tar 22 mm är att det blir lätt att få rätt distans mha en spillbit 22 mm spånskiva...

(Med glespanel 120 mm och cc 300 på slangen får man 30 mm utrymme mellan glesen.)
 
Om du har 22mm mellan spåren ska du ju ha olika avstånd mellan varannan bräda. Räkna med att det kommer bli fel.....

Jag valde att lägga 30mm mellan alla plank istället. Det tar inte många sekunder att kapa till sig en 30mm distans...
 
Saken är den att jag har 22mm spånskivor (utan spont) som är uppsågadé i 280 mm remsor (140 mm för kant mot yttervägg). För att komma så nära cc 300 mm på slangen som möjligt vill jag därför hålla nere spårbredden.

Minfråga är om det kan bli problem om spåren bara är precis så breda att plåt o slang går ner, t.ex. Gnissel om plåtarna rör sig eller så...
 
Det är mycket vunnet om slangen stannar kvar i rännan efter att du stampat ner den.
Jag använde 21-22mm fasadplank som distans.
 
Min erfarenhet är att slang inte gnisslar mot plåt och plåt gnisslar inte mot trä. Däremot gnisslar slang mot trä..... Jag tror inte du kommer få problem med gnissel.
 
OK, tack! Då får det bli 22 mm spår! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.