Hej!
Finns det pex-kulvert som tål 100° eller är det koppar som gäller? Anledningen till frågeställningen är att min kopparkulvert av fjärrvärmerör läker:(. Som jag har systemet nu så är det en tank på 4250 liter och panna i garaget och därifrån kulvert till 750 liters tekniktank i huset som har enrörssystem. Enrörssystemet behöver minst 60° för att ge värme så det är en fördel att kunna ha hög temp att ladda tekniktanken med. Alternativt köra i kulverten med mer eller mindre konstant laddning men ökar inte förlusterna då?
 
Det finns pex som kortvarigt tål denna värme. Själv skulle jag alla dar i veckan välja koppar.

Vad/vart är det som läcker? :confused: Vet du?

Konstant laddning, speciellt i kombination med ett läckage låter inte bra.
 
Nu är den läckande kulverten utbytt! Möjligen kan avsaknaden av expansionsböjar vara en anledning till att den börjat läcka. Jag frågade rörverkarn när han var ut och tittade men han sa att det inte behövs expansionsböjar. Några dagar senare ringde han och sa att dom skulle lägga nya kulverten med 3 stycken 90° böjar. när jag frågade varför så sa han att det skulle vara expansinsböjar!? Den nya kulverten blev samma typ av fjärrvärmekulvert, dock en 28/28 istället för den tidigare 22/28, ytterdiametern är 140 istället för runt 100 så förlusterna blir väl någotsånär samma. Körde tilloppet i 22 tidgare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.