Hej

Har efter många om och men nu satt igång vår fasadrenovering.

Huset är ursprungligen från 1948 byggt i sten/lättbetong, som fick brädfodring och 3 cm cellplastisolering på 80-talet.

Tanken, efter mången funderingar kring olika alternativ och system, var att köra StoThermMineral, dvs att sätta packade mineralullskivor och sen putsa på dessa. Ytterst hamnar StoLotusan K, dvs en vatten och smutsavvisande ytputs som ändå tillåter väggen att släppa ifrån sig fukt.

När hantverkarna rev den gamla brädfodringen upptäcktes det dock att putsbärare för den gamla putsen inte är som vi trodde lättbetongen, utan istället träullitskivor (ca 10-15 cm), dessa sitter monterade på lättbetong (ca 15 cm). Träulliten har suttit sedan byggåret och ser fin ut.

Med det så uppkommer dock en fråga kring om det egentligen är smart att sätta ytterligare ett lager tilläggsisolering direkt mot den gamla putsen, och därmed bygga in träullitskivorna bakom 1. gammal puts, 2. mineralull (fortfarande bara 3 cm) och 3. ny puts. Tänker här framför allt ur fukt- och mögelsynvinkel.

Det sägs visserligen att träullit skall vara väldigt resistent mot mögel, och de har ju suttit dolda bakom cellplastskivor de senaste 30 åren utan skador. Samtidigt har jag ingen lust att göra fel bara för att jaga några få kilowattimmar, och sen stå där och behöva göra om fasaden. Alternativet blir då att strunta i isoleringen och bara putsa på den gamla putsen, vilket också gör projektet billigare.

Tacksam om det är någon som har erfarenhet eller synpunker?
 
Att putsa direkt över den gamla putsen kan också ställa till det om ny puts är av annat sort än den gamla som troligen är kalkputs. Kan sluta med att det gamla släpper och faller av tillsammans med den nya. Om du håller dej till samma sort så känns det säkrare och inte så dyrt :). Är den gamla putsen övermålat med annat än kalkfärg så ska färgen bort - jobbigt och dammigt .

gaia
 
Blir slutsatsen att det är dumt att tilläggsisolera så blir absolut frågan om vilken typ av puts den nuvarande är aktuell. Jag tror dock (utan att veta säkert) att det är KC-puts. Vad jag har förstått är kalkbruk känsligare för mekanisk åverkan och går att "smula sönder" lättare. När jag tar en bit av min egen puts så känns den stabil och är svår att knäcka eller smula. Den är också ljusgrå i nyansen, där kalkbruk väl borde dra mer åt det vita hållet?

Den är målad med en färg som definitivt inte är en plastfärg, silikat eller kalk. Jag blir lite vit om fingertoppen när jag drar längst med en helt torr yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.