Hej hur mycket kan jag få i bidrag om jag byter ut alla mina gammla fönster i kåken?(det är nu 15 stycken med enkeglasfrån 1920) och tänkte sätta in energifönster med 3 glas.

Tack på förhand
stefan
 
Kan man få bidrag för fönsterbyte? (förutom ROT)
 
Man kunde det förut iaf,vet en kompis som fick för 2 år sedan men han kommer inte uhåg hur mycket.
Han fick även för att byta värmesystem,någon som vet om det går fortfarande med?
 
Endast ROT och bidrag för solceller nu vad jag vet.
 
Finns inga energibidrag för fönsterbyte, det är flera år sen de försvann. Innan Rotavdraget infördes.
Maxbeloppet var väl 10.000 om jag minns rätt.
 
Okej synd :(
 
Jag har svårt att tro på att man fick bidrag för treglasfönster för två år sedan. Bidragen hör hemma där man personligen satsar på en ny och förhållandevis dyr teknik. Fönsterbyte är ju som att byta avgasrör på en gammal bil, förslitningsvara Mao.
 
Nimajneb skrev:
Jag har svårt att tro på att man fick bidrag för treglasfönster för två år sedan. Bidragen hör hemma där man personligen satsar på en ny och förhållandevis dyr teknik. Fönsterbyte är ju som att byta avgasrör på en gammal bil, förslitningsvara Mao.
För fem år sedan fick man det...
U-värdet skulle vara minst 1,2.
 
verktygsgurun skrev:
För fem år sedan fick man det...
U-värdet skulle vara minst 1,2.
Max kanske :rolleyes:
 
Synd bara att dom tog bort det.
Det gör ju så folk vill byta ut till mer miljövänligt.
 
KnockOnWood skrev:
Max kanske :rolleyes:
Öhhh...just det !
 
Jodå det fanns, har själv fått det för ca 5 år sen.
 
stefanjasse skrev:
Synd bara att dom tog bort det.
Det gör ju så folk vill byta ut till mer miljövänligt.
Tveksamt då det finns tillräckligt incitament redan att stoppa i nya fönster med bra Uvärde och att prisskillnaden idag är så liten mellan tex 1,8 och 1,2.
Bättre att satsa våra skattepengar på annat, tex solenergi.
 
Nimajneb skrev:
Tveksamt då det finns tillräckligt incitament redan att stoppa i nya fönster med bra Uvärde och att prisskillnaden idag är så liten mellan tex 1,8 och 1,2.
Bättre att satsa våra skattepengar på annat, tex solenergi.
Citat från
http://www.spiegel.de/international...with-consumers-paying-the-price-a-842595.html

"This means photovoltaics' contribution to protecting the climate is correspondingly negligible, as calculations by Magdeburg-based environmental economist Joachim Weimann show. To save one ton of CO2, Weimann explains, we could either spend €5 on insulating an old building, €20 as investment in a new gas-fired power plant, or around €500 on photovoltaic arrays."

Alltså:
För att minska CO2 utsläppen med ett ton så kan man lägga 5 Euro på isolering eller 500 Euro på solel.
 
KnockOnWood skrev:
Citat från
[länk]

"This means photovoltaics' contribution to protecting the climate is correspondingly negligible, as calculations by Magdeburg-based environmental economist Joachim Weimann show. To save one ton of CO2, Weimann explains, we could either spend €5 on insulating an old building, €20 as investment in a new gas-fired power plant, or around €500 on photovoltaic arrays."

Alltså:
För att minska CO2 utsläppen med ett ton så kan man lägga 5 Euro på isolering eller 500 Euro på solel.
För att tolka den artikeln så måste man förstå helheten i den tyska energipolitiken samt även förstå hur dagens solenergistöd är uppbyggt.

Om vi börjar med det sistnämnda så har Tyskland ett väldigt generöst stödprogram där man i princip kan sälja sin överskottsel till ett pris som ligger om jag inte minns fel 3ggr högre än det man köper el för.

När det kommer till helhetsbilden så har ju som dom flesta vet Tyskarna valt en väg att stänga kärnkraften och att ersätta den med förnyelsebar energi och rysk gas.
I det programmet så ingår bla
Havsvindparker som i sin tur även medför att infrastrukturen måste byggas ut nord-syd.
Forskning för bla att hitta nya möjligheter att ackumulera energi
Färdigställande av ny gasledning från Ryssland
Satsning på energieffektivare produkter samt isolering.

Personligen är jag kritisk till deras program men å andra sidan när jag pratar med mina tyska vänner så säger dom att om någon ska lyckas så är det just tyskarna, och här har dom en poäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.