Hej!

Nybliven husägare här som inte riktigt hänger med i vad som behöver göras när innan det är för sent...

Har i veckan insett att vår häck växer alldeles för bra, så vi måste göra något åt den. Helst skulle jag vilja kapa av den ordentligt (är just nu 1.5-2 m), så vi kan se över den när vi står men inte när vi sitter. Vad är det för risk med att kapa kraftigt just nu? Det är en väl etablerad häck, blir den väldigt svag och ful om man tar för mycket? Jag tänker att de inre delarna av häcken nog är mer grenar än blad...

Vi har en hörntomt med cykelbana på två sidor, en sida precis utanför häcken, finns det några regler om hur hög häcken får vara då?
 
M
Beror på vad det är för häck. Vet du vilken sort det är?

Och jo, kommunen brukar ha synpunkter på det mesta.
http://www.orebro.se/4969.html
 
Ska man kapa ska det helst ske jäms med fotknölarna, eller snarare typ 20 cm ovan mark. Gör man det i midjehöjd blir det en så kallad vaktmästarbeskärning. Den kanten kommer att synas för all framtid.. Juli, augusti och september är annars rätt tid att beskära buskar.

Men ingen panik. Kommunen kan ha föreskrifter och synpunkter, men fenomenet kommungubbar-med-motorsåg-i-handen-och-mord-i-blicken har tydligen ingen råkat ut för i verkligheten. Åtminstone varnar de skriftligen först.

Och som föregående talare just sa, hur ni ska göra beror på vilken sorts häck det är. Dessutom skadar det säkert inte att själva ta ett varv med cykeln runt tomten och fundera på om det är en trafikfara eller inte.
 
M
svartöra skrev:
Ska man kapa ska det helst ske jäms med fotknölarna, eller snarare typ 20 cm ovan mark. .
Stämmer, men ingen regel utan undantag. Thuja, avenbok, bok,gran och andra med genomgående stam ska man inte klippa innan sluthöjd.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Många har dödat häckar genom att såga först och fråga sen.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Om du bestämmer dig för att klippa ner häcken radikalt (1-2 dm över mark) så är vårvintern bästa tiden. Då stimuleras skottillväxten maximalt. Sommarbeskärning passar om man vill klippa eller glesa ut buskar utan att stimulera skotttillväxt. Men olika råd gäller för olika slags häckar. Därför måste du börja med att ta reda på vad för slags buskar det rör sig om!

Det du kan göra så här års är att 'putsa' den, klippa årets tillväxt men utan att komma in på de mera vedartade delarna.
 
Redigerat:
Tack för alla svar! Ska höra med grannarna om de vet för det är flera som har likaddan häck :)

Med kapa kraftigt tänkte jag mig ca 30-60 cm, så att den fortfarande är närmare metern hög, men då är det alltså risk att jag får en permanent synlig kant med olika växttakt/form eller så? Låter ju inge vidare.

Årets tillväxt, eller i alla fall senaste månadens, det måste bort tycker jag. Det borde alltså vara problemfritt, och kanske ytterligare en bit (om jag nu kan gissa vad som växt sedan typ april).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.