bakugn.jpg

Tacksam för alla svar man kan få.

//putte
 
Satt något liknande i min syrras torp. Om jag inte minns fel slängde de in vedträn i någon av de övre luckorna och tog hand om askan i de nedre. De använde denna som spis och eldade i den stora luckan för den stora plattan ovanför och i den lilla luckan för den lilla plattan.

Nu framgår det inte riktigt om du har plattor i anslutning till denna.
 
Jag tror inte du skall elda baxkom de stora luckorna. Elda till höger och baka till vänster! Möjligen elda bara i övre högra och ta hand om askan i nedre vänstra, så fungerar min spis "hemma på min gatan i stan"

/Fred
 
Man tackar för alla dessa kloka svar nu blir det baka av i helgen... :D
 
FredrikB skrev:
Jag tror inte du skall elda baxkom de stora luckorna. Elda till höger och baka till vänster! Möjligen elda bara i övre högra och ta hand om askan i nedre vänstra, så fungerar min spis "hemma på min gatan i stan"

/Fred
Låter ju mer logiskt! Får skylla på att syrran gjorde fel eller att jag har dåligt minne ;)
 
rufus skrev:
Man tackar för alla dessa kloka svar nu blir det baka av i helgen...  :D
Tänk på att det kan vara lurigt att få jämn värme när man eldar med ved, änvänd en elektrisk termometer och parera med spjället.. Skit i all barrved för det e bara skit!! Jag bakar allt bröd i vedspis på vintern.. gott!

(det enklaste är att börja med så kallade efterugnsbröd)
 
Och för den oinvigde så är efterugns bröd vad för nåt?
 
Generellt sätt så är det bröd som bakas på svag värme under lång tid.. Ofta går det till så att man lägger in brödet i den varma ugnen innan man lägger sig på kvällen(gärna i lerkrus).. Man stänger av om ugnen är elektrisk eller så slutar man elda om det är ved, på morgonen så har brödet bakats sakta på eftervärmen(kvarstående värme)..
 
Skulle vi kunna få en bild med öppna luckor ?

Vanligtvis har ju bakugnar bara en stor, eller en stor och en liten lucka, man eldade helt enkelt rejält (i timtal)mitt i ugnen och när den var tillräckligt varm så rakades aska och glöd ut och ner på gjutjärnshällen som borde vara under (oftast är det ju en stor spiskåpa över en bakugn) stenen sopas ren med en borste (oftast med långt skaft och av klent torrt björkris) sedan gräddas tunnbrödet (eller pizzan) direkt på stenen !

Den lilla luckan till vänster är vad jag hört till för "underhållsvärme" alltså lite fjutteldning vid sidan av själva gräddningsutrymmet......

Den modellen med fyra luckor har jag dock aldrig sett, skulle gissa att dom högra luckorna fungerar som en vedspis med roster mellan, stora luckorna......hmm...
Kanske tvåvåningsugn, eller är det en häll där inne, ugn med undervärme 8) ???
Stekugn ???

Har förövrigt jobbat en hel kväll på ett gjuteri med att fixa till en gjutmodell av bakugnsluckor samt ramen runtom, men bakat har jag aldrig gjort.....
Dock har en kompis nyss köpt ett hus med bagarstuga så vem vet ;D
 
Det är kanske en föregångare till dubbelugnarna ;)

Baka i den ena, laga mat i den andra. Allt för den stressade 1800-tals mamman...
 
Ny bild på detta fenomen kommer under helgen då vi har det som sommarhus.
Den som väntar på något gott.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.