Hej.
Håller på och renovera om hela övervåningen och har nu en fråga.
Bifogade en bild på den typ av isolering som sitter i ytterväggarna.

När jag drar nytt elkablage, m.m så går foliet sönder och jag undrar nu om jag bör sätta någon form av fukt spärr på väggen?
Funderade på att sätta vindpapp på reglarna på alla väggarna som jag öppnar upp.

Om några år skall jag också byta fasaden runt huset och samtidigt slänga på 70mm tilläggsisolering. Något som kommer att ändra hur jag ev måste täta väggen inifrån idag då?

Bilden är tyvärr 90grader felvänd men jag tror det fungerar ändå.
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt brukar man ju sätta byggplast, frågan är varför det inte sitter idag. Är huset gammalt?
 
1964.
Blev avrådd från plast av en snickare. Dock fick jag ingen motevering.
Kan tilläga att det finns inga som helst problem med den nuvarande lösningen. Men som sagt eftersom jag tyvärr har sönder foliet när jag drar kablaget så tänkte jag att jag skulle kolla vad som kan vara vettigt.
 
Har samma och sätter inte någon plast. I taket har du troligtvis inget och du kommer aldrig att få ditt hus så tät att det motiverar plasten. Det finns andra material som rekommenderas istället om du söker i forumet, men jag hoppar helt över det. Misstänker dessutom att du har självdrag.
 
Hej. Nej taket är spontat med vindpapp på vinden och sedan 150 ull.
Själv tänkte ja klä väggen med vindpapp när jag är klar med allt utom osb/gips.

Ventilation har jag bytt förra året från ett självdragssystem till ett riktigt bra frx system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.