Ja det belopp du skall lösa ut henne med är ju det hon skulle fått efter skatt om ni istället säljer huset till någon annan (skall och skall, men i norkalfallet). Om ni inte kommer överens så är det ju en försäljning på öppna marknaden som är alternativet. Energideklaration är en lagstadgad obligatorisk kostnad vid försäljning, som därmed bör räknas av vid bodelningen, däremot så ligger det på en ev. köpare att som del av sin undersökningsplikt göra en ev. radonmätning. Men både det och annan teknisk besiktning gör ju en säljare ofta, men de protokollen skall då mer ses som marknadsföringsmaterial vid husförsäljningen, och det är inget obligatoriskt, så det känns inte rimligt att dra det vid bodelningen.

Men ex. energideklarationen kostar mindre än felräkningspengarna vid val av hur mycket mäklararvode man skall räkna av. Så det är inget värt att bråka om.

Det är värt oererhört mycket pengar för er båda om ni kan hålla rimligt mycket sams och fixa delningen utan att behöva blanda in en bodelningsman. Vi pratar ev. om åtskilliga hundra tusen.
 
Ägs fastigheten 50/50 så räknas det så vad du en tycker, enda möjligheten är att ni sedan tidigare har avtalat om någon annan ägarandel det skall då så upptaget i lagfarten. Under äktenskapet äger var och en sina saker och tillgångar men vid bodelning läggs allting ihop och delas på 50/50 om det inte finns ett äktenskapsförord som är registrerat.
 
regelkonstruktion skrev:
Men, jag kan när jag löser ut henne, från hennes del räkna bort mäklararvode (som då får uppskattas?) samt vinstskatten som är 22 procent av vinsten.
Du ska inte räkna bort mäklararvode och vinstskatt från hennes del, du ska räkna bort det innan ni delar lika.
Din fru ska få lika mycket pengar som om ni sålde huset på riktigt.
 
b_hasse skrev:
Du ska inte räkna bort mäklararvode och vinstskatt från hennes del, du ska räkna bort det innan ni delar lika.
Din fru ska få lika mycket pengar som om ni sålde huset på riktigt.
Gäller att hitta en dyr mäklare :)
 
harry73
Suhagg skrev:
Gäller att hitta en dyr mäklare :)
Visst det kan vara kul att retas lite, men i verkligheten kommer det bara ledas till att frun litar ännu mindre på TS än hon gör idag. Så det blir advokatkostnader, rättegångskostnader och en lång utdragen kamp.
Mycket bättre att du kan övertyga henne att ni ska dela på mäklarkostnader och att hon får bestämma ett rimligt belopp.
 
b_hasse skrev:
Du ska inte räkna bort mäklararvode och vinstskatt från hennes del, du ska räkna bort det innan ni delar lika.
Din fru ska få lika mycket pengar som om ni sålde huset på riktigt.
Precis - just så är det.
Så istället för att dra 22 procent på hennes del av kakan blir det 11 procent samt halva mäklararvodet.
 
harry73
regelkonstruktion skrev:
Precis - just så är det.
Så istället för att dra 22 procent på hennes del av kakan blir det 11 procent samt halva mäklararvodet.
Så skulle man kunna säga :D, men egentligen är det 22% över din andel (50%) men det blir samma belopp som med din beräkning :)
 
Radonmätning kostar ca 200kr.
 
Okay då är jag med.
Och om vi drar detta vidare en sväng.
Om frugan skulle anse att hon överhuvudtaget inte är intresserad av att bli utköpt av något skäl - hur ser hennes möjlighet ut att tvinga till en (mot min vilja) försäljning av huset.
Alltså - om hon vill sälja för att hon exempelvis inte är nöjd med värdering - och jag vill bo kvar för att vårt /eller våra barn skall få ha kvar en trygg boplats som är bekant, och jag tror att en försäljning kommer sluta i nåvå med värdering.
 
regelkonstruktion skrev:
Okay då är jag med.
Och om vi drar detta vidare en sväng.
Om frugan skulle anse att hon överhuvudtaget inte är intresserad av att bli utköpt av något skäl - hur ser hennes möjlighet ut att tvinga till en (mot min vilja) försäljning av huset.
Alltså - om hon vill sälja för att hon exempelvis inte är nöjd med värdering - och jag vill bo kvar för att vårt /eller våra barn skall få ha kvar en trygg boplats som är bekant, och jag tror att en försäljning kommer sluta i nåvå med värdering.
Även om inte går att resonera med så kanske ekonomi biter på henne?
Gör ett papper som förklarar hur mycket dyrare det blir att sälja huset via mäklare och sedan att det blir du som köper det i alla fall. Både du och hon förlorar på det.
 
All right. Men detta med mäklararvode finns ju redan medräknat i kalkylen för att lösa ut henne ur huset...?
På vilket sätt skulle det bli dyrare för henne. Hon tror att en försäljning av huset kan komma att ge henne mer pengar än vad hon skulle få vid bodelning då jag löser ut henne.
Jag är säkert trög - men utveckla gärna.
 
Att sälja huset är ju den enda sanna värderingen. Om en mäklare värderar huset så blir det litet som att spela på tipset. Det kan hända att du förlorar på det men det kan lika gärna vara din fru som förlorar.

Om ni säljer huset så kan det vara ganska slumpartat hur många spekulanter som uppenbarar sig. Blir det ingen så vinner du på det. Blir det många så kan priset drivas upp över mäklarens bedömning och din fru vinner.
 
regelkonstruktion skrev:
All right. Men detta med mäklararvode finns ju redan medräknat i kalkylen för att lösa ut henne ur huset...?
På vilket sätt skulle det bli dyrare för henne. Hon tror att en försäljning av huset kan komma att ge henne mer pengar än vad hon skulle få vid bodelning då jag löser ut henne.
Jag är säkert trög - men utveckla gärna.
Finns säkert någon som kan förklara mer exakt för dig.
Blir ju bara väldigt mycket bortslösade pengar för att i slutändan kommer du äga det ändå. Men det hänger ju i slutändan på att din fd går att resonera med.
 
Frågan är om jag förstår det: Kan frun tvinga fram en försäljning på öppna marknaden?

Ja det kan hon. Enl. lagen om samägande så kan en delägare begära att det samägda huset säljs på auktion. Vid ett sådant förfarande framkommer det oftast för spekulanterna att det är en tvist inblandad vid försäljningen, vilket i sin tur i någon mån bör sänka priset. En köpare kan misstänka att det blir juridiskt strul. Det finns möjlighet för en part att dra ut på tiden, med överklagande, och att helt enkelt vägra flytta ut, köparen får begära vräkning osv.

Jag tror att under vissa omständigheter så kan rätten förorda att försäljningen skall ske via mäklare istället för vid en offentlig auktion.
 
Tack vare en skilsmässa, köpte min dotter ett hus värderat till 2300000 för 1700000!
Alla köpare var rädda för klydd med mannen som inte ville sälja. Således gjorde de en ren förlustaffär! Bara för att man inte ville komma överens :(
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.