Håller på att totalrenovera ett äckligt 70-talshus.
Det enda som var fräscht när jag började var vinden.
Nu när huset är totalt förändrat i övrigt vill jag inte att vinden ska sunka till sig och jag önskar därför ha en riskbedömning av forumet om jag "ligger rätt" angående vinden.

Grundförutsättningar när jag började:
  • Ytterväggar från insidan: Tretex, hydreringspapp, råspont, 120mm gullfiber, asfaboard, mexisten.
  • Innertak från insidan: Tretex, råspont, hydreringspapp, 120mm gullfiber + 45mm matta med sopsäckspapp typ san-sac, + 45mm matta med kräppapp.
  • Yttertak: Spontat med papp och betongpannor.
  • Ventilation: självdragsventilation i hela kåken. Alla tilluftsventiler i källaren inga på övervåningen. Frånluft i kök, toa, och tvättstuga.
  • Halvt golvad vind med takfotsventilation och gavelspetsventiler.


Nya förutsättningar:
  • Ytterväggar från insidan: Gips, plastfolie, råspont eller OSB, 120mm gullfiber eller mineralull, asfaboard eller minerit.
  • Innertak från insidan: Inga förändringar
  • Yttertak: Inga förändringar
  • Ventilation: FTX i hela kåken. Tilluft i sovrum, allrum, vardagsrum, gillestuga, andra små skitrum. Frånluft i badrum, toa, tvättstuga, kök och garage. Alla rör dragna på vinden och isolerade med 80mm nätmatta.
  • Vinden: Inga förändringar mer än att den fasta trappan upp till vinden som var inbyggd i en vägg är riven och ersatt med en moderna polar vindslucka.

Jag har således ökat risken för högre fuktbelastning på vinden genom att plasta väggarna men minskat risken genom att ventilera huset på ett ordentligt sätt. Ventkillen sade att jag överdrev både aggregat och luftomsättning men hey, hellre safe than sorry :) Jag har inga planer på att tilläggsisolera vinden om inte driftskostnaderna börjar skena.
Så vad tror ni, kommer det vara lugnt?
 
Hej

Svaret på din fråga är nog att så länge du ger f-n i att tilläggsisolera vinden så kommer det att funka.
En vind som fungerar i ett hus som inte kostar skjortan att värma upp ska man låta vara.
Visst man kan säkert spara några tusenlappar/år genom att lägga på lite mer isolering men vad är det värt om man skaffar sig massa obehag iform av mögel som sedan ska åtgärdas med avfuktare och annat.
Fredrik
 
Bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.