Har idag en tvättmaskin i tvättstugan.
Har köpt en extra tvättmaskin som jag tänkte koppla in nästa vecka.
El är framdraget och inga problem.
Vattenavstängningen till den gamla maskinen sitter i blandaren som också skall bytas.

1, Vilket är bästa sätt att koppla upp vattnet på?
Är det bäst att köpa en koppling med skruvvred och skruva fast på väggen till vardera maskinen?
Någon som kan tipsa om en bra produkt för just detta och var man kan köpa den?

2, Kommer det att funka att dela avloppsbrunnen på 2 maskiner?
Om bägge tömmer samtidigt finns det då inte risk att avloppet inte sväljer allt?
Tips på bra produkt som kan ta emot avloppsvatten från 2 maskiner mottages tacksamt.

3, Jag vill också ha över vatten till mottsatt vägg i tvättstugan, tänkte dra ett vattenrör i golvet som är av lättbetong. Vad gäller för att göra detta? Specialvattenrör? Vilket djup i golvet skall den ligga på?
Något annat som man bör tänka på? Alternativet är att dra upp den i taket men det är mer jobb.
Längs golvet går inte då det är dörröppningar där. Tacksam för tips om detta.
 
Janneman skrev:
Tips på bra produkt som kan ta emot avloppsvatten från 2 maskiner mottages tacksamt.
Det finns så kallade luddlådor. De jag sett är en rektangulär rostfri bytta som rymmer kanske 10-20 liter. Den fungerar som en buffert och har dessutom ett galler för att stoppa den värsta ludden från att hamna i avloppet. De är nog främst tänkta för större tvättstugor, men har man plats funkar de naturligtvis även i hemmiljö.

luddlada.jpg
 
Tack för tipset. Jag skall börja med att testa med ett vanligt avlopp så får vi se hur det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.