Hej MayaLisa. Det där ser fint ut.

Här går arbetet vidare men tar sin lilla tid med endast helger minus födelsedagar mm. Nu är alla (hoppas jag) lister frästa. Ca 15 mm tjocka och 45 mm breda.
bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syll med fasning på in och utsida plus frässpår på undersidan
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående val av olja eller inte så har jag nu skaffat en dunk av tjäroljan från http://www.dalfrid.com/ och hoppas på ett gott resultat. Denna helg blir det oljning av lister + syll. Ovansidan på hammarbandet ska också fräsas i ytterkant där glaset från taket kommer ligga an.Nästa helg limmas sektionerna ihop. Vecka 30 börjar monteringen på plats :)

Efter det kommer bygge av dörr och luftare. Dessa har jag inte börjat skissa på än.

Tomater, chili, papika och gurka står inne i huset redo att komma ut i växthuset :)

I helgen var vi ute på en liten utflykt och besökte bl.a. http://www.abergsgarden.nu/ där mycket inhandlades, bl.a. en vinranka :) Har ni aldrig varit där så kan jag verkligen rekommendera stället. Enormt stort, har alla möjliga perenner och trevlig personal.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Det blir snyggt det där...
Du vet om att lärk blir gult om man behandlar det med olja väl. Det är iaf vad jag har hört. Jag kommer inte behandla det alls. Det ska då bli grått, ar jag hört, vilket är vad jag vill, då jag har ett långt plank i anslutning som är struket med spillolja och redan är grå/brun/svart.
Det är ju lite galet lustigt att jag i nästa vecka ska just till Åbergs, där jag aldrig nånsin varit förut :) . Ska åka ner på en forumträff ifrån ett annat forum jag hänger på och kika in i folks trädgårdar och då främst på deras rosor. Jag får hjälp med fräsning av en mycket händig granne i detta nu.. Återkommer med mera bilder framöver. Tack för snabb respons och hörs gärna igen . Lycka till med ditt bygge!
 
Liten undran; vad har du fräst ut för på undersidan av syllen?
 
MayaLisa skrev:
Liten undran; vad har du fräst ut för på undersidan av syllen?
Det är för vattnet så det inte kan söka sig in mellan syll och grund.
 
MayaLisa skrev:
Det blir snyggt det där...
Du vet om att lärk blir gult om man behandlar det med olja väl. Det är iaf vad jag har hört. Jag kommer inte behandla det alls. Det ska då bli grått, ar jag hört, vilket är vad jag vill, då jag har ett långt plank i anslutning som är struket med spillolja och redan är grå/brun/svart.
Det är ju lite galet lustigt att jag i nästa vecka ska just till Åbergs, där jag aldrig nånsin varit förut :) . Ska åka ner på en forumträff ifrån ett annat forum jag hänger på och kika in i folks trädgårdar och då främst på deras rosor. Jag får hjälp med fräsning av en mycket händig granne i detta nu.. Återkommer med mera bilder framöver. Tack för snabb respons och hörs gärna igen . Lycka till med ditt bygge!
Tack. Oljan är för bibehålla träets naturliga färg under längre tid. Det kommer till slut med åren sen gå mot grått/silver.

Hehe ja det var lite skoj att ni också skulle dit. Kan inte minnas riktigt att de hade speciellt mycket rosor men ni lär ändå inte bli besvikna. Gör mycket plats i bilen innan ni åker dit :)
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Om jag då vill att det ska bli grått snabbt så låter jag bli att olja?? Eller blir det risk för vrid och sprickbildningar då?
Hm, mja plats i bilen finns nog , man kan sätta krukor i knät osv...hehe, vi är redan fyra damer i bilen, men jag vet hur mycket växter man kan få in om man bara vill...
 
Nu är jag absolut inte någon expert på området utan går helt efter egna tankar och hur jag har fått saker förklarade.

Virket är fullt av små små sprickor. Vatten kommer i dessa och virket sväller och rör på sig, vattnet fryser på vintern och de gamla sprickorna har till året efter blivit lite större och nya mindre har uppstått. Tjäroljan fungerar som ett fett som fyller igen dessa sprickor och hindrar vatten från att tränga in och samtidigt hindrar den uv-ljuset från att framställa gråträ.

Från http://www.dalfrid.com/fetved.htm:
2. Ytbehandling
Bäst hållbarhet får träet med en tjärolja av hög kvalité. Tjärolja har använts av båtbyggare i flera hundra år och används fortfarande. Ingen båtbyggare skulle slänga på lacknafta och oidentifierad linolja på en träbåt. Otänkbart.
Förutom det rent estetiska (färgvalet) fyller ytbehandlingen följande funktioner
1. Ett helt "mättat" trä som påförts en riktig oljeblandning minskar upptagningen av fukt. Vilket resulterar i att träet "rör sig" och spricker mindre. Lägre fukthalt i virket försvårar också uppkomsten av röta. ABSOLUT viktigast är ändträt. Ändträt suger 20 gånger mer än flatsidorna. Ställ helst virkets ändar i ett oljebad - det räcker med en halvtimma.
2. Mänden pigment avgör skyddet mot UV-ljuset. En helt täckande färg skyddar träet till 100% mot UV-ljuset. En tjärolja med rödjordspigment ger en viss skyddande effekt mot UV-ljuset.
3. Trätjäran återför virket harts och fett som väder och vind lakat ur. Historiskt har trätjäran ansetts ha en hämmande effekt på svartsporer och insekter
Ren trätjära används inte till utemöbler då den kan "blöda" lite en riktigt varm sommardag. Med Tjäroljor undviker man helt detta problem.
Vi lagerför alltid olika typer av tjäroljar för olika ändamål. Kom ut och se vilka olika färgkaraktärer du kan skapa med lite fantasi.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
Silvertjäroljan verkar helt klart intressant. Men jag tycker det verkar så utomordentligt att inte behandla träet alls...Ska fundera lite mer där.

Som sagt håller jag och min mycket händige granne håller på att bygga mitt drömväxthus i lärk. Nedan ser du takets frästa högben. Urfräsningen är en cm bred och 1,5 cm djup. Jag ska ha 3mm’s glas som är 45 x 50 cm . De kommer från tidigare växthusbygge, så de har jag redan.
Bygget är stadigt som tusan och virket verkar vara rätt bra kvalité.
Nu kommer jag till frågan; Jag hade tänkt att lägga glasen omlott, med silikon under ( eller kitt , som sylt, säger mågen som är glasmästare, dock ingen erfarenhet av växthus) , stifta fast rutan , för att sedan kitta uppepå. Kan det fungera och bli bra? Om inte , har du något bättre förslag på vad jag skulle göra?
Ska det ligga något mellan glasen?
Hur långt ska de ligga omlott, för att inte det ska bildas någon kapilärkraft?
Mågen föreslog ev. något båtkitt som aldrig blir hårt, kan det vara nåt?
Jag har inte tänkt att behandla huset för jag vill att det snabbt ska bli grått och vackert. Är det en galen idé?
Ja, som du märker bubblar jag av frågor och jag skulle bli otroligt glad för svar.
Är även intresserad av att få veta om det finns kitt i grått...
Växthuset takdetaljer 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kebab och 2 till
  • Laddar…
Vilket supersnyggt bygge! Antar att du också bubblar av glädje. Jag tog ett par bilder på Wij trädgårdar på ett växthus jag tror kommer från Sweden greenhouse. Det ger ju ingen ledtråd för hur man löst fastsättningen av rutorna eller om de använt kitt eller silicon, men man får ju en idé om hur stor överlappningen bör vara.
Vad gäller kitt så vet jag att det finns grått kitt. Har nyligen hittat en firma som säljer allt inom fönsterrenovering. De säljer till privatpersoner och har bra service. http://www.leifarvidsson.se/
051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skoj med en uppdatering :) Verkligen snyggt växthus.

Kommer du att ha hanbjälkarna sedan också? Jag ser du bor rätt öppet och funderar på att också sätta hanbjälkar för att stabilisera mot vindarna som kommer mellan varven på skånska slätten.

Tror våra byggen kommer bli rel lika. Mina glas är (om jag minns rätt) 480x600 mm, så det bli två på höjden på sidorna, och sedan 3 i taket. De kommer från början från gammalt nedmonterat växthus. Min tanke är tätningslist, på med glasen och stifta dem, utanpå detta skruvas en list fram som har tätningslist på insidan på båda sidorna och trycker allt på plats. Glasen kommer gå ca 15 mm omlott men inget mellan dem. Jag var från början inne på att kitta glasen istället och kontaktade då leif arvidsson som rek mig http://np.netpublicator.com/netpublication/n76125686 som finns i olika färger. Jag har dock aldrig kittat tidigare och vill ju inte måla växthuset så jag var lite osäker på hur snyggt kittet skulle stå sig mot trät. Det är också en konst att kitta snyggt så därför övergav jag den idén. Skulle det nu inte funka för min del att anända lister istället så kan jag alltid välja kittet.

Hur gick ni till väga för att få bärlinan på plats samtidigt som ni skulle montera första takspröjsen?
Kommer du välja att låta bärlinan skjuta ut lite utanför gavlen på växthuset? Jag har gjort min lång nog för detta men har inte riktigt bestämt mig än...
 
Jag ser nu att länken inte visade rätt sida.
De rek laseal på sida 54-55.
 
Jo, det är samma kitt som smurfen visade...klart intressant!
Jag har fyra hanbjälkar, du borde se det på min bild ovan. Jo trälister med gummilist under är ju en variant förstås...F*n vad svårt det är att välja hur man ska göra när man inte gjort detta förut. Jag har skickat en fråga..näe, en massa frågor till "växthuskonsulten" så kan jag förmedla ev. svar hit.
Montering av bärlinan kan du se här hur vi gjorde och ja, jag tänker låta den skjuta ut en bit och kapa en trekant på nersidan för den profilen har jag gjort på en pergola och en rosengång, så jag tänkte den kunde gå igen på växthuset. Här kan du/ ni se steg för steg hur vi la reglarna i taket
. 120706 024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
120706 026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
120706 031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De vita skivorna är masonit och det kan jag verkligen rekommendera. Det är både en mall för bredden och stabiliserar bygget under tiden, tills det kommer i glas.
 
En detaljbild till när jag ändå är i farten
120706 053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Stort tack för uppdateringen med bilderna. Verkligen intressant att se hur bygget kommer på plats.
Har ni lagt papp mellan syll och grund?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.