Hej,
Jag bygger en friggebod och har en liten stig till denna. Den "Riktiga" vägen är
1: 100 M Samfäld
2: 50m över en markägares (vi kallar honom Arne)
3: Sedan över min kusins. (som har ett servitut över Arnes mark)

Min kusin ser inget hellre än att jag skall köra denna väg och Arne ser nog inga problem med detta heller (att skriva ett servitut som ger mig rätten att passera över hans väg)

Fråga: Hur kan man skriva eller gör om Arne helt plötsligt skulle sätta sig på vrångan, och bara ge ett muntligt löfte alt inte skriva på ngt ??

Kan jag ex göra en överenskommelse med min kusin på ngt vis??
Tacksam för svar
Karl-Jonas
 
Ett servitut är ett avtal mellan fastigheter. Det är endast om friggeboden står på din kusins fastighet som det existerande servitutet (eventuellt) kan nyttjas.

Vägrar grannen servitut kan man begära ett officialservitut hos Lantmäteriet, men frågan är väl om man får det för en frigga. Säkerligen inte gratis heller.
 
Hej och tusen tack för Ditt svar. Det är så att först går vägen över grannens mark, sedan Kusinens och den slutar på min (förmodade) mark, där friggeboden skall stå. Klartecken har givits fr Lantmäteriet och ärendet är påbörjat. Och innan han skrivit på ervitutet så godkänner LM en annan väg som endast går över kusinens vär(men är mycket sämre)
Än en gång tack för svar. Karl-Jonas
 
Du får inte bygga friggebod på en obebyggd tomt...
 
haavard skrev:
Du får inte bygga friggebod på en obebyggd tomt...
Varför?
 
En friggebod (alltså bygglovsbefriad) måste byggas i anknytning till en bostadsbyggnad (eller om det kallas huvudbyggnad). Så en friggebod som byggs ensam på tomten är inte bygglovsbefriad.
 
Ok,jag la inte in bygglovsdelen utan tänkte mer på att det en stuga måste vara större än 15m2. :)
Men jag antar det är tillåtet att bygga en friggebod i anslutning till ett boningshus som har bygglov men ännu ej uppfört, eller måste friggan i så fall ingå i bygglovet?
 
Hej och än en gång tack för Ert engagemang. Bygglov och fastighets bildning är klar mina vänner. Tråden gäller som sagt: Om Arne vägrar skriva på servitut. Jag tror att jag i så fall kommer att bli "kontrakterad vaktmästare" hos min kusin :) (således har mitt 2:5 ett avtal med kusinens 2:1 om tillsyn av min kusins fastighet)
 
Men Arne kan väl hävda att "vaktmästaren" skall använda den andra, sämre vägen!?
 
  • Gilla
Karl-Jonas
  • Laddar…
Den nybildade fastigheten äger den rätt till väg som framgår av lantmäterimyndighetens beslut. Om man istället utnyttjar någon annan väg sker det därför utan juridiskt stöd.

Kusinfastighetens väg över Arnes mark har juridiskt stöd bara för kusinfastighetens eget behov. Kusinen får därför inte bjuda in trafik till andra fastigheter än sin egen över Arnes mark. Det står i strid med kusinfastighetens servitut.
 
Men den sämre vägen går inte ända fram till min kusins stuga.Det gör dock den bra vägen.
 
Nej jag förstår att min kusin inte får bjuda in trafik till annans fastighet. Men dock (enligt samtal med Lantmätaren) så kan kusinen och jag skriva ett tillsynsavtal gällande hans fastighet. Och detta innebär att jag nästan på metern är framme vid mitt och således blir det svårt att hålla isär vart jag ska. (Är som sagt ingen ko på isen med att "Arne" skall bråka och inte skriva på ett servitut. Dock är denne Arne ökänd utöver vidderna med att ha som nöje och åka med anmälningar om allt som finns. Han har lovat att skriva på servitutet men som sagt varnad från alla håll så tittar jag över även andra möjligheter.
Stort tack för Ditt svar MVH Karl-Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.