Är ute efter en "ny" gammal vedspis.
Och det finns ju en hel del olika märken och modeller...  :-/

Det vore intressant att få höra om nån har koll på vilken eller vilka märken eller modeller som anses "bättre" än andra.
Typ vedspisarnas "Klippo"?   ::)
 
Det beror också på hur man tänkt använda spisen. De flesta har väl nu den som värmekälla och reservmatlagning. En stor spis passar då bra. Gärna en sådan som är murad av tegel innanför järnet, dessa är dock sälsynta. Ska man ofta laga mat även sommartid, vill man kanske ha en mindre spis. Det varierar mycket hur långa vedträn som går in.
Det som slits mest vid eldning är lerlagret som ska finnas ovanpå ugnen för att ge jämnare värme till denna och minska risken för ugnen spricker. Det är dock lätt att lägga på ny eldfast lera.
Jag skulle inte tveka att köpa en begagnad spis om den inte ser alltför risig ut.
 
Men är det nåt märke som har allmänt bättre kvalitet än andra? Husqvarna, Nävekvarn, Idun, Bolinders, Ankarsrum...?
Det finns ju hur mycket som helst på begagnat-marknaden att välja på.

Jag har faktiskt en Husqvarna 727 som vi inte kan elda i idag, för den behöver en ordentlig renovering då det ryker ur alla möjliga och omöjliga springor och hål. Jag hade först tänkt lämna in den för renovering, en grundrenovering med isärplockning, blästring etc går på ca 4.000:-. Men då ovansidan på spisen har "slagit" sig oxå, så tror jag att det kommer att gå åt en del reservdelar och ytterligare arbete. Så nu funderar jag istället på att köpa en annan begagnad som är i betydligt bättre skick, tror att det kan löna sig. Men då vill jag vara säker på att jag inte säljer en vanligtvis suverän modell till nåt som inget duger till.

Hörs att jag inte kan nåt om vedspisar va´? :-[
 
Här har du ett par modeller.......men smakar det så kostar det  :surprised:

http://www.j-davidssons.se/

Tycker nog att en seriöst renoverad gammal spis är att föredra........dessutom är jag ju så svag för Husqvarnas spisar med "jugendslingor"  :-*
 
Vi har köpt en gammal Huskvarna no 26 av ngr vänner. Spisen hade stått oanvänd i många år när vi kom över den. det enda vår kakelugnsmakare gjorde med den innan vi eldade var att lägga in ny lera! Jag inbillar mig att det är ganska lätt att se på gamla spisar om de är trasiga - det finns ju inte så mycket "lulllull" på insidan. Ser spisen inte skev ut så går det förmodligen att elda i den! Om det saknas några detaljer finns det hju en enorm begagnat marknad att gräva ur. Så mitt förslag är att hitta en begagnad gammal spis. Du kan ju ställa frågor till den du köper den av om den funkar etc. Vill man så kan man ju köpa färdigrenoverade spisar också t ex av Gysinge. då kostar det ju visserligen en slant men då är du ju säker på att den funkar. I mitt tycke är de äldre spisarna snyggare än dess nyare varianter! Om det finns någon Rolls Royce blan spisarna vet jag inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.