tjosan!


jag sitter i förberedelserna för dränering som ska göras nästa år...
(Huset är 1½ med källare.)
Tankar som slår mig direkt är följande:

Jag bor längst ner på ett berg, så hela trädgården sluttar mot huset.
Det är lera i backen.

Jag har svårt o tänka mig att stenkista skulle vara till någon hjälp i mitt läge...
Är det totalförbjudet att koppla på dräneringen på dagvattnet? Om inte, hur vet jag om jag kan eller ej ?
Vem är det jag ska prata med?

Får man dra dräneringen till ett dike som är bredvid en åker?
Mina hängrännor är kopplade antagligen till dagvattnet då de går ner i backen...

Ytdränering... hur långt ner ska den ligga? Tanken är ju att lägga så det är dubbel dränering, både ytdränering och grunddränering...

tacksam för svar

Mvh
En vilsen sate :p
 
peternicklas
Det finns hur mycket som helst skrivit om detta. Men då jag gjorde en dränering under nästan samma förhållande som du har så lite tips.
Stenkista fungerar inte. Du menar spillvatten när du skriver dagvatten. Spillvatten eller gråvatten är avloppsvatten bara det få gå i spillvattenledningen. Dagvatten finns inte utbyggt överallt, så har jag det. Allt dagvatten går till 2 st 1 m3 tankar. Detta pumpas sedan till en brunn, funkar bra. Jag har kört bort 300 ton lera och ersatt detta med naturgrus.
Var lite fel då gräset runt huset är ständigt brun då vatten rinner rätt igenom. Lägger du grus så tror jag inte du behöver ytdränering, då kan du även klara din negativa marklutning.
 
Vet mycket väl om att det finna hur mycket som helst ang dränering, men alla verkar ju kunna allt om allting, det jag undrar över är allt förarbete. Planeringen....
Okej, och vad är skillnaden på dagvatten och spillvatten? :S
Är det kommunen man vänder sig till ang. hur jag ska gå tillväga i mitt fall?
Längst ned på ett berg var fel å säga, jag är snarare första huset mot berget, kommer hur nedanför mig...

bifogar en kladd av hur mitt hus med tomt ligger...
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan är att muren som går ned mot vägen ska jag borra en massa hål i så att vattnet i marken kan sippra ut där... frågan är bara om det är okej? Kanske bidrar till att gatan alltid kommer att vara blöt? :S
Samt att i gatan utanför mitt hus finns det brunnar, är inte det dagvattnet?
 
Kära barn har många namn. Dagvatten är samlingsnamn för dräneringsvatten, ytvatten, takavvattning etc.
Gråvatten/spillvatten är samlingsnamn för avlopp från toaletter, handfat, disk och tvättmaskin etc.

De flesta kommuner försöker skilja dagvatten och gråvatten åt för att reningsverken inte ska bli översvämmande och inte klara av att rena vattnet vid kraftiga skyfall. Detta görs genom att man helt enkelt har två olika rörsystem. Dagvattnet går orenat, medan gråvattnet/spillvattnet renas.

Dock är båda rörsystemen inte utbyggda överallt och då finns det olika varianter. I vissa fall tillåts att man kopplar på både dag och gråvatten, i andra fall får man inte det utan anmodas istället att ta hand om det själv på tomten genom stenkista eller liknande.

Så, för att få ett korrekt svar på vilka handlingsalternativ du kan tänkas ha så ska du ringa till din kommun.
 
mexitegel skrev:
Kära barn har många namn. Dagvatten är samlingsnamn för dräneringsvatten, ytvatten, takavvattning etc.
Gråvatten/spillvatten är samlingsnamn för avlopp från toaletter, handfat, disk och tvättmaskin etc.

De flesta kommuner försöker skilja dagvatten och gråvatten åt för att reningsverken inte ska bli översvämmande och inte klara av att rena vattnet vid kraftiga skyfall. Detta görs genom att man helt enkelt har två olika rörsystem. Dagvattnet går orenat, medan gråvattnet/spillvattnet renas.

Dock är båda rörsystemen inte utbyggda överallt och då finns det olika varianter. I vissa fall tillåts att man kopplar på både dag och gråvatten, i andra fall får man inte det utan anmodas istället att ta hand om det själv på tomten genom stenkista eller liknande.

Så, för att få ett korrekt svar på vilka handlingsalternativ du kan tänkas ha så ska du ringa till din kommun.
Tack så mycket för svar på frågorna!
Får man inte dra ut dräneringsvattnet till diket vid åkern?
Eller alla sånna frågor kan kommunen svara på?
 
Jo, det vore märkligt om du inte skulle få det men ett samtal kostar inget och då får du svart på vitt. Men om du har gammal dränering så kan du ju låta den nya mynna på samma ställe utan att fråga om lov.
 
Tjosan igen!

nu har jag snackat med kommunen och fått en karta på VAR dagvatten osv GÅR IN på min tomt, MEN!
Hur tusan ska jag veta hur det är draget inne på min tomt?? :(

Sen har jag inte fått svar på min ena fråga, ytdränering...
Alltså gräva ner dräneringsrör strax under marken bara.. Hur djupt ska jag gräva ner dem?

Sen undrar jag också, HUR kopplar man på dagvattnet? Tänker på ytdräneringen, tänkte koppla på det på hängrännorna som går ner i backen.... men det är ju inte samma dimension på rören... ?!

Tacksam för svar.
 
Ja, det kan vara lite pyssel men man drar ju rören så kort sträcka som nödvändigt så om du vet start och slutpunkt så kan man gissa sig fram. Du kan också ta dit en rörfirma som kan söka rätt på rören åt dig, eventuellt har spolfirmor denna utrustning också.

Hur du ska utforma din ytdränering beror lite på omständigheterna. Har du problem med ytvattnet på området mellan hus och berg idag eller är det för att förebygga som du vill ytdränera?

Troligen är det klokt att du i vart fall gräver ett avskärande dike längs med berget, eventuellt flera, runt 75 cm djupt. Vira in dränslangen i geotextil eller använd kokos-slang. Fyll upp med drängrus till 15 cm under marknivå, packa och fyll resten med matjord. Jag antar att du tänkt göra detta någon meter från husväggen och att du har riktigt fall från huset de första metrarna. Även om du har en ytdränering så finns risken att den inte fungerar fullt ut på grund av frost i marken vid snösmältningen.

På dina stuprör ska du montera renstrattar (http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...angrannor/utkastare-renstratt/26742/renstratt) och dessa monteras med en muff för övergång till vanligt markavloppsrör. Du ska ju ändå byta dessa rör när du dränerar om så det blir ju inga problem även om det är annan dimension på rören idag.
.
 
Tack för ditt svar.
Jag vet som sagt startpunkt, men inte slutpunkt.

Det är i förebyggande jag tänkte dra rören i år, och göra grunddräneringen nästa år.
75cm djup? På det djupet ligger ju min jordvärme?!
Låter som onödigt djupt för att vara ytdränering. (jag har dock ingen kunskap inom detta område)

Okej, så det är alltså muffar man använder för övergången mellan stuprör till markrör/dränrör?
Så det är i princip en Tkoppling/Ykoppling så jag kan koppla på extra dränrör för i år/ytdränering längs gräsmattan som sluttar mot huset?

Tack så jättemycket för all hjälp! :)
 
  • Gilla
Klipma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.