Vi planerar att bygga pool i samband med byggnation av vårt hus. Den initiala tanken var att ha poolen kaklad. Vet att det kostar en hel del. Efter att ha jagat information på nätet finner jag väldigt lite info om att gjuta poolen, bortsett från poolutrustning.

Någon som kan ge råd, tips, förslag / idé om hur man bör tänka när man ritar upp poolen. Planen är 8x4 m ca 1,60m pooldjup hela poolen.
 
Tycker personligen att följande form är riktigt bra:
5FO2k7.jpg

Uppfattning om djup etc:
crbb9lcK.jpg

Bygger ni själva eller anlitar ni en firma? Gör ni det sistnämnda får ni räkna med att det blir rejält dyrt.
 
Vi har bett att få in offert på att gjuta den, men jag misstänker precis som du skriver att det blir till att göra den själv.
 
Hemmakatten
Jag tycker inte kaklade pooler är ett bra alternativ. I det klimat vi lever i är risken stor att fukt tränger in i fogarna och spränger sönder plattorna på vintern. Tillochmed söder över i tex. frankrike har de börjat att formspruta plast i botten och på väggar vid renoveringar då de tröttnat på att byta ut plattor. Vill du gjuta din pool föreslår jag gummiliner i med cellplast bakom, alternativt bara måla betongen med speciell färg. Sistnämda ger ingen vidare finnish. Mvh johan (bygger pooler i borås)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.