Hej, är på gång att byta ut vårt kök och ska ta bort ett element och ersätta med vattenburen golvvärme.
rummet är 2,8*3,3m stort, och ytan som man kommer att gå på är 6kvm. Har fått olika svar, även letat mycket på forumet, om huruvida det behövs läggas värmegolv även under köksskåpen, och en fråga som uppstår då är vad man lägger i övriga rummet. T ex ett floore-system på 6kvm skulle täcka den öppna ytan i rummet, men då måse vi ju hitta frigolitskivor på 16mm så att det blir samma höjd på golvet. Samma sak med spårat spån, läggs dessa ut i hela rummet även om inte värmeslangen läggs i hela?

har haft två vvs-are här som tittat på rummet, den ene var väldigt bestämd med att han ville sköta hela utläggningen och installationen av golvvärmen och inte låta oss lägga ut golvet själv och sen låta honom sköta inkopplingen. Medans den andre var mer "öppen" och jag sa att vi tänkt köpa ett Floore-system och lägga ut själva, vilket han inte sa så mycket om (de sa även olika om placering av värme under skåpen). LK tycker ju att man kan lägga deras system på egen hand, så pass händiga är vi, men jag fattar att det kan vara känsligt för försäkringen...

är det någon som har nyttiga erfarenheter att dela med sig av i dessa frågor så vore jag tacksam.
 
Det är inte mycket att dela på i det utrymmet, lägg i hela utrymmet så är ni säkrade för den dag ni kommer bygga om igen - om skåpen inte hamnar på samma plats igen.

Om du är normalt händig så är det inga problem att lägga det själv, försäkringsbolaget bör inte ha så mycket att säga till om men det är naturligtvis viktigt att du följer tillverkarens instruktioner och absolut nödvändigt att provtrycka efter att slangen är lagd (och innan golvet kommer på...)

Det finns många olika sätt att förlägga golvvärme. Hur är golvet uppbyggt och vad ska ni ha för golv sedan? vattenburen värme på 16 mm blir tight....
 
Ja provtryck och inkoppling av slang och shunt tänker vi inte ge oss på oavsett.

Det finns ett Floore-kit som är på 16mm, därför jag nämnde det. vill vi slippa ta bort det gamla trägolvet så behövs ett så tunt värmegolv för att golvet inte ska bygga för högt.
det är träbjälklag med gamla ekplankor på, sen ligger gips+klinker som ska bort. vi ska lägga dit parkett. Lägger vi spånskivor måste de gamla plankorna bort, vilket nog är lika bra, är knappast någon vidare isolering ner till källaren
 
Då föreslår jag att ni river bort plankorna och lägger gles som ni lägger golvvärmeplåtarna i och sedan slangen och därefter parketten direkt på. Detta blir desutom billigast.
 
Jag hade helt klart gjort som mexitegel föreslår!
 
okej, ja jag har sett den lösningen med.
oberoende av hur vi gör, går det att säga hur pass mycket värmeförlust som sker om vi inte lägger i extra isolering i bjälklaget? under köket är tvättstugan, icke uppvärmd.
 
Om man skall göra som mexitegel säger så blir det till att inhandla parkett som är såpas tjock så att den är självbärande på bjälklaget. Bjälklaget skall vara fullisolerat för att minimera värmeförlusten, men å andra sidan så kanske läckaget till källaren är ok för eran del
 
cecar33 skrev:
Om man skall göra som mexitegel säger så blir det till att inhandla parkett som är såpas tjock så att den är självbärande på bjälklaget.
Ja, jag kanske förutsatte att det var riktig parkett lite förhastat. Är den inte självbärande borde det ändå finnas plats att lägga vanlig golvspån ovanpå gles med GV. Men då blir det mer förluster neråt på GV. golvspån är ju inte gratis heller så då kan man lika gärna lägga de pengarna på ett bättre golv IMHO.
 
det är ett 1-stavs golv från bauhaus, ek-robust heter det, självbärande vet jag ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.