Hej på er!
Har nyligen flyttat till ett (för oss) nytt hus.
Vissa fönster är utbytta mot nya.

Nu är tanken att vi skall byta de återstående fönstren i huset, pga det läcker in i själva fönstret.
Men jag kan inte komma fram till vilken tillverkare det är på fönstren.
Var brukar märkningen stå?

Mellan glasen står det:
Emmaboda AB karlstad d4 12 sgg climalit 4mmplx-12-4mmplx 24696 or/617158 513x1257 Bockmann
Bifogar lite bilder så kanske det blir lättare

Om det är någon som känner igen fönstret så får ni gärna säga till

Tack på förhand!
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
fgo skrev:
Hej på er!
Har nyligen flyttat till ett (för oss) nytt hus.
Vissa fönster är utbytta mot nya.

Nu är tanken att vi skall byta de återstående fönstren i huset, pga det läcker in i själva fönstret.
Men jag kan inte komma fram till vilken tillverkare det är på fönstren.
Var brukar märkningen stå?

Mellan glasen står det:
Emmaboda AB karlstad d4 12 sgg climalit 4mmplx-12-4mmplx 24696 or/617158 513x1257 Bockmann
Bifogar lite bilder så kanske det blir lättare

Om det är någon som känner igen fönstret så får ni gärna säga till

Tack på förhand!
Hittade när jag sökte på google..
http://www.sp.se/sv/index/services/...orrar/fonster/Sidor/default.aspx?cert=AX10961

Tydligen ett norskt företag. Fråga om de har någon svensk agentur då dessa är testade av SP..
Hoppas att du hittar det du söker..
 
Tackar!

Jag har googlat och googlat på allt som stod i karmen och kom fram till att det svenska företaget är Emmaboda Glas AB, och kanske karlstadskontoret.

Men jag har börjat misströsta så nu lutar det åt att det blir liknande sp-fönster istället.
Det som skiljer är lite i fasningen i karmen samt att det är en annan typ av krok för vädring.
 
Kan nog med största sannolikhet att det är bara du/ni som äger huset som kommer lägga märket till det så länge utsidan ser liknande ut.
 
Jo det är nog så. Det gäller bara att hitta en vettig leverantör här i området.
Väntar in den sista offerten.
 
Vad som står på glaskassetten hjälper inget, då det bara är glastllverkarens namn. Emmaboda har varit leverantör till många fönstertillverkare.
Liknande den invändiga profilen du har på dina fönster har outline fönster.
 
profilen var lika "rätt" som på sp-fönster så jag ger upp hoppet.

Nu står valet mellan elitfönster och sp-fönster, elitfönster är det lite bättre pris på så vi får se.
Någon som har nått att tillägga i valet mellan tillverkarna?
 
På något av fönstren i huset borde det finnas en etikett som säger vem fönstertillverkaren är. Den kanske är borta på just det trasiga fönstret, men på något annat kanske.. Jag trodde också våra fönster först var "emmaboda", men sedan hittade jag en etikett på ett av fönstren där det stod SP-fönster..
 
Inget fönster av de nya är trasigt.
Jag ska köpa 5st nya bara för att slutföra bytet av fönster.
Men jag har kontrollerat både altandörr och fönster, inte monterat lös dem och kollat utsidan av karmen. Och det står ingenstans vem som tillverkat dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.