Jag byggde en altan för många år sedan där jag lade trallen med för stora springor. Jag har tröttnat på detta nu och undrar om jag kan lägga ny trall direkt ovanpå den gamla eller om jag bör ha någon form av reglar emellan? Räcker det kanske med trallbrädor som reglar i så fall? Den gamla altanen är byggd av 28x95 och den nya ska bli 28x120.
Själv ser jag ingen fara med att bygga ny trall direkt på den befintliga mer än att det kanske blir vatten liggandes lite längre tid i springorna och att man får se upp så man inte skruvar i en gammal springa... :rolleyes:
 
Och du vill inte ta bort gamla trallen därför att........?
 
Skruvarna sitter ganska långt ner i träet och eftersom det är ca 15 år sedan trallen gjordes så tror jag att det är ganska omöjligt att skruva bort den.
 
Spikades inte trall för 15 år sedan? Mao fram med kobenet.

Men om du lägger trall på trall... Hur ska vattnet kunna försvinna? Lägger du trallen i samma riktning så blir det jj tätt och lägger du den 90 grader så blir det ju inte många mm² dränering per m2 och som dessutom kommer att täppas igen.
 
Latmask :)
Nej men om du lägger trall på trall tror jag du minskar livslängden på det nya träet pga att det kommer ligga fukt mellan brädorna. Och som nämndes av tidigare inlägg att regn rinner av sämre. Tror du ångrar dig om du inte river av det befintliga.
 
Det går att dra upp skruvad trall med.
Lösningen fås från Tove eller Hultafors, är minst 70cm lång, och passar bra ihop med rimliga mänger öl ;)

Beroende på skruvkvaliten och regelvirket så får du antingen upp trall och skruv, eller drar loss trallen från skruven.
Om det senare sker så kan man bryta loss skruven och slå lätt med hammren så den sjunker in.
 
corre skrev:
Det går att dra upp skruvad trall med.
Lösningen fås från Tove eller Hultafors, är minst 70cm lång, och passar bra ihop med rimliga mänger öl ;)

Beroende på skruvkvaliten och regelvirket så får du antingen upp trall och skruv, eller drar loss trallen från skruven.
Om det senare sker så kan man bryta loss skruven och slå lätt med hammren så den sjunker in.
Då röstar jag på Tove, fascinerande att även ett så simpelt verktyg har så stor skillnad mellan billiga och bra produkter.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det är som skillnanden mellan en 18V Powercraft borrmaskin och en 18V Makita/motsv, dom som sett ljuset går inte bakåt...;)
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.