Jag tänkte ha en spygatt i bastun och ansluta denna till en golvbrunn med sidoinlopp. På Purus brunnar med sidoinlopp har detta dimensionen 32mm. Eftersom detta rör ligger relativt högt upp hamnar det mitt i betongen (källargolvet). Får man verkligen gjuta in 32mm inomhusavlopp? Det är ju inte ens gråa rör utan vita rör?

Löser man detta på annat sätt? Tanken är att inte ha en golvbrunn med vattenlås i bastun eftersom detta riskerar att torka ut.
 
Åk till Bauhaus och köp gråa 32 mm rör som du kan gjuta in.
 
Jasså det finns gråa rör för ingjutning i den dimensionen - visste inte det.

Tack!
 
Jag är rätt så säker på att dom gråa 32 rören är likadana som dom vita, dvs inte grövre väggtjocklek eller så.
Tror åtminstonde det.
 
Tja, jag vet inte men dom gråa 32 mm ser i alla fall ut som alla andra grå avloppsrör i 50 mm, 75 mm o 110 mm vad gäller färg, form, muff med tätningsring osv.
 
Jag kollar och återkommer med en rapport.

I någon annan tråd här kunde man läsa att inte alla gråa rör är godkända för ingjutning. Flera rörbitar (gråa) jag köpt på bauhaus har inte den märkning som skulle indikera att dom vill bli ingjutna.
 
De vita rören brukar var ABS-plast och de gråa (numera) PP.
Ingen av dessa sorter går att limma.
Det finns säkerligen kvar en hel del PVC i små dimensioner (16-40) också.
Hos välsorterade rörfirmor, vill säga.
 
Hemmakatten
Vi har precis gjutit in en spygatt från bastun till en golvbrun med sidoinlopp från Unidrain. Den anslutningen var 40mm. Röret som gjöts in var också 40 mm coh grått. Grundkillarna verkade helt säkra på sin sak och det var aldrig ens uppe till diskussion. Får nu bara hoppas att det var rätt sorts gråa rör.....
 
Lite OT kanske, men då ni sätter spygatt i bastun, ordnar ni golvlutning också mot den?
 
Hemmakatten
Självklart, annars måste man ju använda en skrapa för att fösa dit vattnet. :)
 
Jag har beslutat mig för att strunta i spygatten i bastun. Jag tror inte längre att jag behöver det och om jag vill drälla med mycket vatten i bastun så tar jag gummirakan och drar ut vattnet i duschen som ligger bredvid. Dörren ska inte ha någon tröskel ändå.

Angående anslutningarna på golvbrunnarna (Purus) så är dom förberedda för att trycka i ett 32mm vitt rör i en hål med invändig packning. Vissa av brunnarna går det att ha 40mm på också, kanske då med vanligt instickskoppling med packning som på avloppsrören.
 
MathiasS skrev:
Jag har beslutat mig för att strunta i spygatten i bastun. Jag tror inte längre att jag behöver det och om jag vill drälla med mycket vatten i bastun så tar jag gummirakan och drar ut vattnet i duschen som ligger bredvid. Dörren ska inte ha någon tröskel ändå.
Har du tänkt ha golvlutning ut från bastun mot duschen? Vad har du för golvbeläggning i bastun?
 
Det blir klinker i hela spa-rummet inklusive bastudelen. Vad gäller lutningen så ska jag väl se till att det inte blir bakfall iaf, sedan är jag nöjd.
 
Aha låter trevligt. Funderar själv som bäst på hur jag skall ordna vår bastu. Har tänkt på klinker, men samtidigt känns det lite bortkastat att ha det om man ändå skall ha trätrall ovanpå, då borde man ju lika gärna kunna ha kvar den nakna betongen i bastudelen. Då slipper man ytsiktet helt där och trätrall är mer genuint i en bastu tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.