Nu skall jag på ett första möte med chefen för bygglovkontoret och det gäller dialog kring förhandsbesked för en tomtavstyckning på icke planlagt område. Vi vill bygga ett vitt putsat stenhus på en stor tomt, över 6000 kvm och närmaste grannar har trähus, ett gammalt torp och ett modernt. Jag befarar att de vill ha vårt hus av samma karaktär. Det skall smälta in i omgivningen. Men vad är det som egentligen styr byggnation utan för planlagt område - i detta fall på "landet"? Jag trodde i min novisa hållning att det skulle vara lättare med lite avvikande hus, typ modernare stil.....Så här hade vi tänkt oss ungefär:
jamerahuset.jpg
Någon som har lite bra tips och argument inför dialogen. Det finns lite olika byggstilar i området f.ö. Trähus, putsade hus etc men närmaste granne har ett rött 1700-tals torp med vita knutar. Jag vill ju inte be arkitekten rita något vi ändå inte får bygga.
 
Önskar att jag hade ett råd att ge, men min erfarenhet är att handläggare på kommunerna agerar mer efter känsla än kunskap. Råden får bli mer av allmän karaktär:
Var ödmjuk i framställningen. Be om råd i hur de skulle ha gjort i ditt fall.
Om de hänvisar till något som du anar att de inte har någon kunskap om, be dem utveckla sitt resonemang. Brukar ha en ganska stressande effekt. ;)
Ring ofta och tjata. Vänligt men bestämt.
Finns det hus i närheten som kunnat göra avsteg från "folkhemskaraktären" i området, hänvisa till dessa. Visa foton på dessa, eller ännu hellre, bjud ut handläggaren till tomten, visa hur du tänkte bygga och varför.

mvh
David
 
Bra tips! Jag åker ut och fotar lite vilt i morgon som värsta paparazzin!  ;D Till saken hör att killen på nämnden har jag haft med att göra tidigare när vi byggde ut bolaget jag arbetade på då och vi hade en liten holmgång då jag tyckte de var trångsynta. Hoppas han glömt det  ::)

Den ödmjuka stilen helt klart. Antog att det är som du säger en känsla hos handläggaren som skall styra och den skall vi ändra på.....
 
Lycka till!!
Återkom med statusrapport. ;)

mvh
David
 
Jaha då har man fotat alla typer av hus, trä, sten, putsat, träfasad, rött, gult, grönt, sadeltak, valmat tak, platt tak.....skulle förvåna mig mycket om han hade något att säga om vårt hus....vi får se i morgon! Jag önskar mig själv lycka till eftersom ingen annan säkert hinner läsa detta!

- Lycka till Calle!

- Tack det kan jag behöva!

- Det var så lite så.....!
 
Ok, lycka till då Calle ;D
 
Haagbard skrev:
Ok, lycka till då Calle  ;D
;D ;D ;D ;D
 
kalleanka70 skrev:
Jaha då har man fotat alla typer av hus, trä, sten, putsat, träfasad, rött, gult, grönt, sadeltak, valmat tak, platt tak.....skulle förvåna mig mycket om han hade något att säga om vårt hus....vi får se i morgon! Jag önskar mig själv lycka till eftersom ingen annan säkert hinner läsa detta!

- Lycka till Calle!

- Tack det kan jag behöva!

- Det var så lite så.....!
*ler* Håller tummarna för dig!!!
 
Nej, det finns (knappt) inga regler för utomplansbebyggelse - vilket gör bygglovshandläggaren till kung. Han/hon har förmodligen inte glömt er lilla "holmgång" tidigare, men förhoppningvis har de sådana med var och varannan bygglovssökande, så att det är vardagsmat och de inte fäster sig vid dem, utan kan se varje ny ansökan med neutrala ögon.

Som du skriver brukar de vilja att den nya bebyggelsen knyter an till den regionala stilen, eller hur det nu uttrycks. Om det skulle vara så att du vill bygga ett hus som arkitektionisk inte har den anknytningen, skulle jag ändå rekomendera att du försöker placera huset och planera tomten så att dessa två saker har anknytning till regionala särdrag, t.ex. att lägga tvåvåningshuset intill uppvuxen vetetation eller en höjd. Placera bostads- och uthus på ett traditionellt sätt med tanke på avstånd från varandra och förhållandet till gatan, väderstreck osv.

Ett nybyggt hus (oavsett arkitektur) utslängt på en åker, utan några träd runt och långt från närmaste väg, ser inte bra ut.
 
Hej!

Tack vargen för synpunkterna, vilka jag fick bekräftat idag efter dialogen med nämnden.

Nu har vi haft möte 1 timma och det gick bra. Jag får bygga i princip hur stort jag vill, vilken fasad som helst och det blir vit puts. Dock måste jag ha sadel eller valmat tak, inga pulpet a la funkis inte men det hade jag räknat med. Sen skall det ju "smälta in"

Huset kommer ligga ca 800 m från en fast fornlämning varför jag blev rekommenderad  att kontakta länsstyrelsens kulturminnesenhet vilket jag gjort idag. De sa att de kommer kontrollera om det finns några fynd på platsen för huset, annars var det lugnt trodde de. I värsta fall blir det en arkeologisk förundersökning och hittar man fynd får jag inget lov och kan därför inte köpa marken.

Känner mig nöjd trots att det finns en granne som garanterat överklagar, nämnden sa att det har hon rätt att göra men det betyder inte att de tar hänsyn om de finner att hon inte har hållbara argument.
 
Vad kul att det gick bra! Skicka iv-g en ilsken blick åt gnälltanten så hon inte vågar tjura! Eller ge henne en vattenspruta! ;) :D

Lycka till!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.