Hej,
jag skall dränera grunden på huset, en soutterängvilla, och funderar på hur jag skall leda bort vattnet.
Det finns stenkista på tomten dit stuprännorna är anslutna och jag funderar på att det vore smidigt att ansluta dräneringsvattnet dit?
Alternativet är att ansluta till kommunens dagvatten..

Vad tror ni, tips mottages tacksamt.

/Starscream
 
OM du råkar fylla stenkistan med vatten från takavvattningen fyller du även dräneringen runt huset med vatten - det är inte bra. i Möjligaste mån försöker man separera drän och takvatten ända fram till en plats där det inte kan "svämma över".

Har du dagvatten i gatan är det väl naturligt att koppla på sig där, eller anlägga en separat stenkista för dränvattnet.
 
MathiasS skrev:
OM du råkar fylla stenkistan med vatten från takavvattningen fyller du även dräneringen runt huset med vatten - det är inte bra. i Möjligaste mån försöker man separera drän och takvatten ända fram till en plats där det inte kan "svämma över".

Har du dagvatten i gatan är det väl naturligt att koppla på sig där, eller anlägga en separat stenkista för dränvattnet.
Tack för input!
 
MathiasS skrev:
OM du råkar fylla stenkistan med vatten från takavvattningen fyller du även dräneringen runt huset med vatten - det är inte bra. i Möjligaste mån försöker man separera drän och takvatten ända fram till en plats där det inte kan "svämma över".

Har du dagvatten i gatan är det väl naturligt att koppla på sig där, eller anlägga en separat stenkista för dränvattnet.
Det är en smal sak att gräva en stenkista. Har du långt till vägen borde du överväga att gräva en separat.
 
Hej tihimas,
jag har rådfrågat kommunen i frågan och beslutat att ansluta till befintlig stenkista och mest troligt öka volymen på denna alternativt gräva en stenkista för dagvattnet.
Tomten sluttar från kommunens dagvattenanslutning vilket gör att en pump ev. måste installeras för att hantera vattenmassorna vilket jag helst undviker, "keep it simple".
 
Eller hur?

Grävmaskin måste du ju ta dit lik förbannat. Ett plus är ju om du råkar ha ett krondike inom räckhåll, if you know what I mean.

Host... bräddavlopp... host, host.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.