Jag letar efter ett enkelt trimmerhuvud utan "automatisk" trådmatning som passar på en trimmer med böjt rör (Stiga ST26J). Utbudet av sådana verka ganska litet.

Någon som har erfarenhet av den här: (oregon jet fit mini)?
http://www.oregonchain.se/se/produits/catalogue2011.html?article=644_214_216

Det finns väldigt lite information på hemsidan, och jag har inte hittat någon butik som har den inne i Linköpingsregionen.
 
Borde funka, men som jag fattar det så ska en del av det gamla huvudet sitta kvar och minin monteras utanpå. Verkar lite udda men det finns säkert någon anledning.

Vi har tagit hem lite andra av Oregons mindre universialhuvuden men de har ju utmatning. Har för övrigt inte hunnit packa upp dem än så jag vet inte om de är bra eller inte (stressig vår)..

Jag tar hem några mini när jag är tillbaka på jobbet nästa vecka så kan man i alla fall kolla lite närmare på dem, det var inga jättepengar så det blir inga problem att lagerhålla dem. Grejen med Oregon är att det är så sjukt stort, så vi har valt ut en del trimmertråd och så som vi säljer, mest till större företag, men det går inte att ha allt i lager.

Jag kan PM:a dig när de finns hemma.
 
Jag beställde ett på chans på webben. Får se om det passar. De var ju som sagt var inte så särskilt dyra.
 
Du monterar den olika beroende på vilket märke / modell du har på din maskin.

Antingen tar man av det gamla huvudet helt och hållet och sätter på det nya jet fit huvudet mha medföljande mutter/hylsa, eller så tar man ur spole och fjäder ur det befintliga huvudet och fäster det i det. Eventuellt mha någon av de medföljande distanserna.
Jag monterade tex utan gammalt huvud på en tanaka / Hitachi häromdagen..
 
Då har jag fått hem huvudet, men jag går helt bet på att montera det.
Det medföljer en hel drös adaptrar, men ingen verkar vara M-gänga på. Det enda jag hittar med M-gänga är en liten platt mutter. Om någon av adapter-muttrarna hade haft M8-gänga hade det passat ihop enkelt utan att behålla det gamla huvudet, men nu verkar det vara tum-gänga eller liknande på alla delar. Är det normalt sätt tum-gänga på trimmer-prylar och jag har en ovanlig variant med M8-axel?
 
Har kollat lite mer och det verkar som att adaptern jag fått med trots allt är M8, men med fel stigning. En "vanlig" M8 har om jag fattar det rätt mått M8x1,25, och enligt bruksanvisningen ska det vara med 5 olika adaptrar varav en ska vara M8x1,25, men jag har bara fått med två adaptrar.
Skulle någon som har monterat ett jetfit mini kunna kolla hur många adapter-muttrar det medföljde. Jag börjar tror att jag inte fått alla delar...
 
  • jetfit.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en liten tur till järnhandel och inköp av en M8-bult så fick jag ihop det till slut.

EN liten recension:

Montering:
Gick inte alls med medföljande delar. Antagligen väldigt enkelt om man har en trimmer där det passar.

Funktion:
Huvudet är ganska tungt så en trimmer på 25CC är nog i minsta laget, men det funkar.
Om man monterar huvudet på ett befintligt huvud så hamnar det under "stänkskyddet" vilket gör att det stänker mer.
Att byta tråd går väldigt snabbt.
 
Hej
Köpte mitt på Granngården men har sett att det finns på jula också för några kronor billigare

Jonsered gt 2124
monteringen gick väldigt lätt och smidigt, skruvade av det gamla huvudet, testade mig fram med bulten som följde med (tror det va den som var märkt med "3" som passade) satte i tråden som följde med och sen start.
Tid max 5min

fungerar väldigt smidigt att byta tråden, jag kör oftast med max bredd på tråden (2,4)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.