Efter många turer fram och tillbaka vill stadsarkitekten inte ge mig bygglov... :(

Planen säger att vi får bygga med max taklutning 45grader på huset och 27grader på garaget. Garaget måste stå 2 meter från tomtgräns...

Vårt tänkta bygge kommer ha 50graders taklutning. Och garaget vill vi ha 60cm från tomtgräns med taklutningen 50grader...

I övrigt följer vi planen till punkt och pricka... Alla grannar har godkännt det...

Stadsarkitekten går med på huset, men garaget får ABSOLUT inte ha mer än 27grader!!! Och måste stå minst en meter... (Hade dom hållt på sina två meter, hade det saknats 50cm på tomten)

Vad kan vi göra?!?! Det finns ju ingen logik i att dom inte godkänner garagets taklutning, vi försökte möta dom på 38grader men det gick dom inte med på...

Och vad det gäller avstånd till tomtgräns, så har andra i samma område fått godkännt att bygga i tomtgränsen, av samma stadsarkitekt...

Kan man överklaga?? Kan man SKRIKA HÖGT PÅ ALLA OCH ALLT????
 
JAG med det jag har i min ryggsäck skulle varit jätteglad att jag fått igenom huset och därför accepterat garaget. Vi har nämligen fått avslag trots att huset helt följer planen i övrigt -förutom en liten tårtbit på cirka 0,5 meter och som bredast är 12 cm. Den ligger på prickad mark. Stadsarkitekten "tyckte" också att huset var för "mäktigt" och för att vinden kunde inredas så var den inredd.

Vi överklagade till länsstyrelsen som gick på kommunens linje. Länsstyrelsen la till att för att vinden hade fönster så var det påbörjad inredning av vind=inredd vind.

Idag skickar vi ett överklagande till länsrätten som ju mer är en domstol. Det är ju dags att någon reder ut begreppet inredd vind ordentligt tycker vi.

Hur mycket som helst skulle kunna skrivas om denna historia men jag besparar er detta.

Får VI IGENOM BYGGLOVET i länsrätten blir jag tyvärr vansinnig eftersom vi anser att vi inte har tid att vänta det halvår det minst kommer att ta och därför letar efter annat hus.

Så visst kan ni överklaga-om ni vill vänta. Vårt bygge är nu förskjutet cirka 1 år.

Ps. kanske ska tillägga att det handlar om ett Eksjöhus kvadraten 110 kvm så ingen tror att det är en mastodontvilla det handlar om.
 
Hmmm... Låter lite drastiskt att behöva gå så långt...

Hade hoppats på att man kunde kräva en stund tillsammans med dom som bestämmer, så man fick prata vett med dom.. ;-)

Men kan man inte kräva att det ska upp i byggnadsnämnden eller??
Får man kanske samma besked av dom för det är stadsarkitekten som bestämmer iaf. ??
 
går det inte att tillmötesgå dom kraven och sänka taklutningen samt flytta in bygget 0,4m ?
(Obs! i´m on your side.......)
 
Jodå Strixx från början tänkte vi som dig. Här gäller det att visa god vilja och ge allt en chans.

Vi bjöd stadsark till tomten åkte 40 mil t o r över dan. Visade förklarade och han log och sa att han tyckte det verkade bra allt vi sa. Men tyvärr så skulle han sluta 14 dagar senare....Hans efterträdare hade annan åsikt när det gällde våra planer.

Hoppas verkligen och håller tummarna för att du har bättre tur.
 
Strixx skrev:
Kan man SKRIKA HÖGT PÅ ALLA OCH ALLT????
Jag hjälper dig när som helst !!! :p ... inne på fjärde månaden i väntan på beslut för att installera en kamin ... :(
 
Vet inte om det är till någon hjälp...

Vi har önskat bygga hus med mansardtak, men taklutningen överensstämde inte med detaljplanen. Vi har fått brev från kommunen i vilket det står att undantag kan göras från t.ex. reglerad taklutning om det kan ses som en mindre avvikelse. Det förutsätter i vårt fall att vi i området blir den enda (en av få) som bygger med annan taklutning.

Det blir dock inte aktuellt för oss, för det förutsätter nämligen att vi väntar tills alla andra byggt, för att sedan kunna ses som mindre avvikelse. För din del kanske det kan vara ett argument, "mindre avvikelse från detaljplanen", alltså.
 
pappskallen skrev:
går det inte att tillmötesgå dom kraven och sänka taklutningen samt flytta in bygget 0,4m ?
(Obs! i´m on your side.......)
Nja.... Visst.... Kanske.... Hmmmm..

Nu är det så att jag vill ha det så!!! För vi tycker det skulle bli fint.. Och vi behöver loftet i garaget som förådsutrymme, eftersom vi inte har så mycket sådant i huset..
Och jag vill ju ha möjlighet att gå mellan huset och garaget....

Så vid närmare eftertanke... NEJ.. jag kan inte ändra mig.... Det är för jävligt rent ut sagt att någon tjänsteman ska avgöra hur mitt hus ska se ut, som jag pungar ut miljoner kronor för....

Hade det varit så att det hade kunnat dragit ner värdet på framtida grannars hus, hade jag förstått det, eller om jag hade valt att måla huset oranget med röda knutar och rosa tak så hade jag också förstått att dom hade nekat mig det... Men taklutning på ett fjuttigt garage som mäter 4,5 x 7 meter... VA???


Men jag upprepar frågan:
Kan man inte kräva att ärendet ska tas upp av byggnadsnämnden?? Sitter inte där politiskt tillsatta folk som ska ta hänsyn till annat än planen??
Eller har jag fattat allt fel...
 
Men jag upprepar frågan:
Kan man inte kräva att ärendet ska tas upp av byggnadsnämnden?? Sitter inte där politiskt tillsatta folk som ska ta hänsyn till annat än planen??
Eller har jag fattat allt fel...
Utan att närmare gå in på själva sakfrågan finns det två saker som kan behöva klargöras.

1) Det är den kommunala nämnden som fattar beslut om bygglov. Stadsarkitekten eller någon annan tjänsteman fattar beslutet på delegation av nämnden. Det är således i nämndens namn som tjänstemannen fattar sitt beslut. I detta fall är nämnden inte en överprövningsinstans i förhållande till stadsarkitekten som ju på grund av delegationen så att säga är nämnden. Du kanske kan begära att avslagsbeslutet skall upp i nämnden som ett omprövningsbeslut men det kan då lika gärna hamna hos stadsarkitekten igen.

2) De politiska övervägandena skall göras i samband med planförfarandet. Vid bygglovet skall bara mindre avsteg (avvikelser) få göras från planen.

Lycka till!!! :)
 
Hej!

Jag kan bara säga att jag vet hur det känns...

Jag har efter månader av väntan fått avslag på mitt taklyft på grund av att handläggaren på kommunen tycker att huset kommer se ut som ett trevåningshus då, och man får bara bygga tvåvåningshus i området.

Dessutom så tycker hon inte att ett mansardtak passar i området eftersom alla andra hus har sadeltak. Detta trots att flera hus i området byggts om till masardtak. Till och med så nara som tre hus ifrån mitt...

Minst ytterligare fem hus är ombyggda på samma sätt inom hundra meter från mitt hus...

Man känner sig helt maktlös mot dessa byrokrater... :(
 
Har nu varit nere och pratat förstånd med arkitekterna på SBK.... Det var roligt och intressant...

Jag hade laddat upp med en massa argument. Hade med ritningar, bilder o dyl. Hela dagen innnan hade jag lusläst stadsplanen...

Efter att ha snackat om kull dom helt och hållet så dom inte visste varken in eller ut, så mumlar en av dem något i stil med att dom har rätt att neka mig tillstånd fast jag följer planen till punkt och pricka om dom inte tycker det passar in i landskapsbilden!!! VAAAA?!?!?!?!
Och så fort jag ifrågasätter något, så svarar dom DÄRFÖR... prata om sandlådenivå...

Är detta Sverige eller Sovjetunionen??? Snacka om att missbruka sitt ämbete!!!!

Jaja... Vi får väl rita om huset.... För mot sådant kan man inte diskutera
 
RoTe
Strunta i att bygga där istället.
 
Strixx skrev:
Är detta Sverige eller Sovjetunionen??? Snacka om att missbruka sitt ämbete!!!!....
Bra fråga - kan det bli annorlunda efter 70 år med socialdemokrati.... ;)
 
Strixx skrev:
Efter att ha snackat om kull dom helt och hållet så dom inte visste varken in eller ut, så mumlar en av dem något i stil med att dom har rätt att neka mig tillstånd fast jag följer planen till punkt och pricka om dom inte tycker det passar in i landskapsbilden!!! VAAAA?!?!?!?!
Och så fort jag ifrågasätter något, så svarar dom DÄRFÖR... prata om sandlådenivå...

Är detta Sverige eller Sovjetunionen??? Snacka om att missbruka sitt ämbete!!!!

Jaja... Vi får väl rita om huset.... För mot sådant kan man inte diskutera
Jag kan inte annat än att säga att känner med dig och förstår dig helt och fullt !

Jag har samma känsla av att man inte kan överbevisa SBK med sakliga skäl och på så sätt "slå dem på fingrarna" med väl underbyggda och objektiva argument.

Hamnar de i underläge i sådan diskussion verkar de luddiga paragraferna dammas av och de subjektiva tolkningarna läggs in som en sista bredsida.

Då alltså ord mot ord, tolkning mot tolkning och det är då SBKs ord som gäller och som byggherre har man då som enda utväg att ge sig in en långdragen och oviss överklagningsprocess hos länsstyrelse, länsrätt, osv.

Här saknas en "oberoende" instans som i någon mening kan lyssna av privatpersonens argument och "döma av" tvisten.

Bara behovet av något sådant säger ju hur orimligt systemet  i vissa delar är ... >:(
 
RoTe skrev:
Strunta i att bygga där istället.
??? :surprised: >:( :'(

Nu förstår jag inte.... Eeehhh... Hmmm... :-/
Jag ska alltså ge upp.... >:(

Huset vill jag INTE ändra på... det är ju vårt dröm hus... precis så som vi vill bo resten av vårt liv....
Tomten vill jag inte släppa.... Det är dröm tomten.... Ett sådant läge får man inte igen.... ´


Nej tack.... På ett eller annat vis ska detta genomföras... om jag så ska behöva vänta 8 år till... eftersom planen bara tydligen gäller 10 år efter beslutet.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.