Hej!

En allmän fundering kring detta med köldbärarledningarna:

- Man pratar om retur och framledning, vad är vad lixom. Är det retur från pumpen sett eller från Marken/Jorden/borrhålet?

- Spelar det någon egentlig roll hur man kopplar in dessa mot pumpen? (Jag har jordvärme, slang nergrävd på min tomt)

- Måste/bör avluftnings/expanstionskärl sitta på någon av dessa eller är det valfritt, huvudsaken är att det blir högsta punkten?

Hoppas att det går att förstå hur jag menar.. rolleyes.gif
 
På min värmepump kan man på displayen se temp på köldbärare fram, det borde vara det som kommer från marken.
 
Benämningarna är sett ur värmepumpens perspektiv. Med andra ord: Framledning kommer FRÅN kollektorn, retur går TILL kollektor.

Det spelar ingen roll hur du kopplar slangarna.

Expansionen sitter iaf på NIBE på framledningen, men om det spelar någon roll i praktiken vet jag inte.
Picture.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte absolut nödvändigt att det är högsta punkten heller, men om det inte är det så rekomenderas att man sätter ett riktig expansionskärl och inte den plastbytta som man annars normalt använder.
 
  • Gilla
Automover
  • Laddar…
Tack för svar..(y)
 
Man brukar sätta kärlet samt filter före vp så att ev luft eller smuts inte går in i vp och orsakar problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.