Har ett gammalt stall som jag vill bygga om till carport. Men det är bara i stallgången det är gjutet golv, boxarna har jordgolv. Hur ska jag göra om jag vill gjuta även i boxarna, för att på så sätt bygga ut plattan så den blir som en stor rektangel?

stall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det bruna är boxarna med jordgolv. Det gråa är de gjutna stallgångarna. Antar att befintlig platta inte är isolerad, så det finns ju ingen anledning att isolera utfyllnaden heller. Tror ni befintligt stallgolv håller för att köra på med bil?
 
Du får nästan gräva dig ned och se hur tjock plattan är.

I en carport är det ju inte jättenoga med finishen så jag skulle nog bara sätta en form i ytterkant på dina bruna ytor och gjuta igen dem
 
Hur skulle du göra med armering? Gissar på armeringsnät i hela bruna ytorna, men behöver jag även förankra armeringen in i befintlig platta? (Borra in i sidan av plattan och limma fast armeringsjärn som jag najjar fast i armeringsnätet)
 
"plattan" verkar endast vara ca 5cm tjock. Och underlaget är oroväckande svart och poröst... Nu blir jag tveksam till om det håller att köra bil på :(
 
peternicklas
Är den bara 5 cm så håller den inte. Men om du fixar till hörnorna och sedan gjuter en helt ny sula ovanpå hela golvet. Då kan du lägga armeringsjärn över hela golvet.
 
Tror du det håller att gjuta ovanpå det jag har, trots att den befintliga gjutningen verkar vara gjord på matjord eller liknande?
 
peternicklas
tlundberg skrev:
Tror du det håller att gjuta ovanpå det jag har, trots att den befintliga gjutningen verkar vara gjord på matjord eller liknande?
Du får ju kolla upp vilka förutsättningar som du har. Är den tidigare gjöten på matjord så är det kanske inte så bra.
 
Greppa en skyffel och kolla hur befintlig platta ser ut. Annars blir allt du får härifrån bara spekulationer. En investering på 20 minuter som kan betala sig ett antal ggr.
 
Vad ska jag kolla efter som jag inte redan sett?
Plattan är ca 5cm tjock
Under plattan är det något mörkt jordliknande material. Definitivt inte makadam eller liknande.
 
Sorry, jag läste fel. Trodde inte att det förhållandet var fullständigt utrett ännu.
Glöm vad jag sade
 
är det jordhaltigt under betongen så kommer det antagligen inte att hålla nej. Då blir det till att knacka bort befintlig platta. gräva ur ned till "dött" matrial. Fylla upp igen med tex 0-32, padda ordentligt. Lägga 10-15 cm 8-16 som dräneringslager och sen gjuta en 10 cm platta ovanpå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.