Hur kapar ni gjutrör? Funtar på en kap/gersåg modell större som kan kapa 200 rör. Eller kan man ta bordssågen av skruva av skyddskåpan, såga vända såga. Klingan sticker bara 100. Känns inte helt ok dock.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Fogsvans!!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Finns speciella blad till tigersågen, körde med det när jag kapade isär ett gjutgärnsbadkar. Funka kanon.
Testade också med vinkelslipen, det var ett helvette att kapa med = frustration - massa skivor och svart snor i en vecka eftertår =)
 
Vad menar du med gjutrör. Rör av gjutjärn eller rör av gjuten cement/betong? Och jag tolkar det som att syftet är kapning av nya rör, inte rivning av gamla rör?
 
  • Gilla
Ålandsjohn
  • Laddar…
Sorry menade papprör inte gjutjärnsrör. Fogsvans går bort blir aldrig rakt ju...
 
Mät med tumstock så att du får avsedd längd, gör om detta så att du får ett antal streck.
Då kan du såga tillräckligt rakt då du får något att syfta på, om det nu är kritiskt att plinten är helt vågrät i toppen.
 
Jo jag har testat det men det är svårt att hålla i röret. Att det skall vara plant på toppen är självklart eftersom bärlinan inte kan hänga i plintjärnet.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Du gjuter väl innan du kapar?
Gjut med laser, vibbra, justera.
Kapa sedan det brunnit. Har du haft regn är det bara att riva av.
Annars, kniv, tigersåg med gammalt blad, vinkelslip med diamant, uttjänt fogsvans el dyl.
 
Näej jag kapar rören först sedan fixerar dom med en jigg av 45*45 reglar i våg. Gjuter upp till toppen. Min laser lyser inte igenom röret :)

Sent from my A500 using Byggahus
 
Jag snackar om en riktig nivålaser, med mottagare. Då har du sparat många timmars arbete på att slippa ställa rörens överkanter i våg.
 
Jo jag har en sån men den lyser fortfarande inte igenom röret. För du menar väl att du tycker jag skall sätta nivån i röret med lasern?

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Du får ju mäta på den del av stången som sticker ovanför röret.
 
Om du fortfarande vill kapa rören så:

1. ta en eu-pall eller annat lämpligt sågbord
2. Skruva fast två träbitar så du får en vagga att lägga röret i.
3. Markera med en Talmeter från ena änden, fyll på strecket med penna så du ser strecket tydligt
4. Använd fogsvans.
5. eller använd sticksågen, båda fungerar utmärkt.

Ska du ha balkskor i plintarna? Isåfall är det ju där du gör finjusteringen.
 
Hej och tack.

Jag tänkte ha plintjärn först. Men har nu svängt till dubbelbalkskor. Plinjärnen är ju splittade i botten och lite svårare att trycka ned i blöt betong. Men nu tar jag skor i stället då kan jag trycka ner och finjustera med lasern i överkant på skon, och sen fylla upp med betong under skon. Då kan jag köra på tihimas förslag och grovkapa röret innan. Får hoppas att Julas balkskor är på ett ungefär lika höga i sätet.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.