Jag skulle behöva en 3G-router att använda på svärföräldrarnas lantställe. Det ligger lite avsides och 3G-täckningen är inte den bästa. Jag är därför ute efter en router med följande egenskaper:

Önskemål

  • Inbyggt 3G-modem (för att slipa använda USB-sticka. det ska räcka med SIM-kort)
  • Möjlighet till extern 3G-antenn
  • Inbyggt WLAN
  • Minst en LAN-port
  • Bör vara hyfsat stabil så man inte behöver boota om den hela tiden.
  • Skall vara billig i inköp

Godtagbara kompromisser
  • Det räcker stöd för äldre 3G (6 Mbit/s)
  • Får vara begagnad
  • 100 Mbit/s LAN är tillräckligt
  • 802.11b/g WLAN är tillräckligt
  • Inköp från utlandet OK
  • Icke användarvänligt/komplext användargränssnitt OK.
 
Globesurfern ser ju bra ut, enda nackdelen är priset.
Ericsson W20, W21, W25 eller W35 borde fungera också.
 
Jag skulle köpa en beg Dovado UMR för ett par hundra på Blocket. Den har visserligen inte inbyggt modem, men vad är problemet med det? Ett USB-modem får du för en hundring (startpaket Comviq surf t ex). Med den får du dessutom möjlighet till lite home automation (Tellstick). Jag kör en sån på landet, och den är tillräckligt stabil. Ett tips är annars att sätta den på tidur och boota om t ex varje natt/vecka.
 
Att kunna slå på några el-element några timmar innan man kommer dit på vintern vore i och för sig inte helt dumt. Ett klart argument för Dovadon. Men huvudorsaken till att jag ville ha inbyggt modem är stabiliteten. Allt som kopplas in med USB har en tendens att vara instabilt och jag misstänker att kombinationen av konsument-routers + USB kan bli rätt opålitligt.
 
Det kanske stämmer, jag vet inte. Dock tror jag att 3G är ganska instabilt i sig självt. Operatörerna vill inte att du ockuperar en ip-adress på livstid, så du lär bli nedkopplad ibland oavsett vad du har för prylar. Och att allt går upp igen utan problem kan man nog inte vara säker på alla gånger.
 
Kollat på Net1? www.net1.se

Med deras router så har du allt du behöver, men kanske månadskostnaden avskräcker? 229 kr/månad.

Ligger på gamla NMT nätet men är riktigt stabil och extremt bra täckning!
 
pelpet skrev:
Att kunna slå på några el-element några timmar innan man kommer dit på vintern vore i och för sig inte helt dumt. Ett klart argument för Dovadon. Men huvudorsaken till att jag ville ha inbyggt modem är stabiliteten. Allt som kopplas in med USB har en tendens att vara instabilt och jag misstänker att kombinationen av konsument-routers + USB kan bli rätt opålitligt.
Kan kanske stämma. Jag hade routern från Davado som det hänvisas till ovan, och det fungerade ganska bra med Tre. Efter att Tre försämrat villkoren bytte jag till Telenor (och nytt modem), och då blev anslutningen mer instabil och jag var tvungen att starta om modemet 1-2 ggr i veckan.

För ett halvårsedan fick jag ett erbjudande om uppgradering till 4G. Jag nappade på det, och det innebar ett nytt modem som inte UMR:en längre stödde. Jag bytte då till Dovado Tiny (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=921586) och är mycket nöjd med routern. Anslutningen känns nu mycket stabilare eftersom modemet rebootas automatiskt om internetuppkopplingen tappas.
 
Pepparkaka skrev:
Anslutningen känns nu mycket stabilare eftersom modemet rebootas automatiskt om internetuppkopplingen tappas.
Praktisk lösning på problemet av Dovado där. Det kanske får bli en sådan om jag inte får tag i någon router med inbyggt modem. Det verkar som att sådana mest säljs som proffsgrejor vilket innebär 3x - 10x ggr priset jämfört med konsumentgrejor.
 
Behöver du bara en router för surf och dela ut till andra via lan wifi så skulle jag satsa på en tp-link ml3420 kostnad 2-400kr ny
 
har ett tp-link ml3420 och det funkar väl sådär men jag vet inte om det är täckningen eller usb stickan som är strulig har ett e-1750 men för pengaran det kostade är det värt att testa iallafall va ju bara ett par hundralappar för det.
den tappar kopplingen då och då och brukar starta om den nån gång varannann vecka.
har ju iofs problem med täckning på mobilen med tele2 och interent stickan är ju tele2 det med så det kanske är därför det inte riktigt funkar hela tiden.
Men säljer inte tele2 nåt kontantkortspaket med en wifi router för ett par hundra nu eller har jag missförstått reklamen?
 
Det har nog inte så mycket med routern att göra, mobilnätet är ju sådär.
Själv kör jag dovado med 4g modem.
Själv använder jag mobilen som trådlös accesspunkt när jag är ute å reser, funkar perfekt.
 
ikeo skrev:
Men säljer inte tele2 nåt kontantkortspaket med en wifi router för ett par hundra nu eller har jag missförstått reklamen?
Efter lite letande hittade jag detta för 399:-. Routern är en ZTE MF60 som faktiskt verkar stödja externa antenner med TS9-kontakt så man får nog skaffa en adapter. Köper man den från Comviq så medföljer en veckas surf men det är ju bara att slänga ut comviq kontakt-simet och stoppa in mitt SIM för tele2s mobila bredbandsabbonemang så kan man surfa utan att det kostar massor av pengar. Det verkar vara ett rätt bra alternativ.

W020120418612506307266.jpg
 
Dovado doma har en funktion som klarar av att starta om usbporten vid ett antal misslyckade försök.
 
Det blev en ZTE MF60 nu när ICA Maxi reade ut dem för 200:- dvs halva priset. Jag har testkört den hemma med mitt Tele2 Mobilt Bredband Small för 79 kr/månad och det funkade utmärkt. 9,6 Mbit downstream och 1 Mbit upstream nu när jag testade. Ska bli intressant att se hur hastigheten är på lantstället, där täckningen inte är den bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.