Hej!
Tänkte vitlasera furutak och blev rekommenderat i butiken kvistlack, stryckte den på 2-gånger, sedan hade börjat lasera och ser att over kvistarna blir vitare fläckar, borde jag inte använda kvistlack? Nu är jag lite ledsen om det blir förstörd:(
 
Jo, kvistlacken syns igenom lasyr. Använd Herdins taklasyr (eller heter den panellasyr tro?) så slipper du kvistlacka före. Fast nu har du väl redan kvistlackat? Enda jag kan komma på är att lasera många lager så att det blir vitare, då syns det mindre skillnad. Fast jag är inget proffs (inte han i färgaffären heller vad det verkar).
 
KungAnka tack så mycket för svaret. Jag har använd Alcros kvistlack sedan UV-panellack av samma märke. Från deras info också har fott svar att kvistlacken behövdes inte. Ville att träets struktur ska synas ochnu är det bara övermåla Blir inte så snygt som jag tänkte. Borde ha frågat före.
 
  • Gilla
Maneten
  • Laddar…
Det är ganska snyggt med vitt tak också. Och det blir ju inte helt plast-vitt och sterilt om du tar många lager lasyr istället för vanlig färg.
Ett alternativ kan vara vit äggoljetempera, men det får man i såfall blanda själv och så är det 2 dagars torktid mellan målningarna. Mer vanlig lasyr är nog det enklaste. Använd i såfall mellan-modellen, herdins har i alla fall tre olika grader av täckning på sin lasyr. Den svagaste får man måla väldigt många lager med, mellanmodellen borde räcka med 3 lager för att få såpass vitt att kvistlacken inte syns. Men jag bara gissar utifrån min egen panel. Ett rum herdins, ett rum vit äggolja har jag gjort.
 
Jag valde att inte kvistlacka när jag laserade mina furutak vita. Tycker resultatet blev riktigt fint med kvistarna synliga.
 
Jag frågade på bauhaus samma fråga och fick samma svar. Kvistlack ovanpå. Dock gjorde jag inte som dom sa och fick ett skitfint tak (helt ny panel). Följer man deras råd måste dom väl kunna stå till svars för det också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.