Visste inte riktigt vart jag skulle lägga frågan men provar här.
Vi bor i Älvsby-hus 1½ plans. Vi har det alltid så dj*vla varmt!!! Idag visar termometern 23 grader inne och 8 grader ute och elementen är inte ens på!
I somras hade vi nära på 30 grader men det är ju en annan femma...
Det värsta med att ha det så snablars varmt är att man vänjer sig och tycker att andra har det kallt när de ligger kring 20 grader.

Fler skåningar här i Ä-hus som har det lika varmt som oss eller som har kommit tillrätta med det? Vi har ställt pannan så lågt det bara går, pannan måste ju vara på.

mvh
 
Tjena, vi håller ca 20 grader. Vi har satt pannan på -2,5 och 10! Elementen har vi satt på 4! Funkar bra, vi bor mitt i skåne!
 
:) Hej ClaJe!! Får man fråga vilket 1½ plans hus ni har? En säljare skulle ringa oss idag ang en träff om våra tillval, men han har inte ringt. Dom kanske inte vill sälja något hus till oss. :p ::) Vi har inte riktigt bestämmt oss ännu OM vi ska köpa men det lutar ditåt.
Vad valde ni för tillval?? Vad slutade hela kalaset på?? Finns det något vi bör tänka på tycker du??
 
Jo vi har det ungefär lika varmt...men det är bara skönt :)
 
Ok, jag sade fel elementen är på MEN de är kalla, det var det jag försökte säga. Vi fick rådet att de alltid skulle stå på för fullt och att vi skulle reglera värmen utifrån pannan.

Tedde skrev:
Tjena, vi håller ca 20 grader. Vi har satt pannan på -2,5 och 10! Elementen har vi satt på 4! Funkar bra, vi bor mitt i skåne!
 
Vi bor i ett Höner, vi är jättenöjda med planlösningen och huset i stort. Obs! Vi köpte det av ett annat par som vo vart inte med under byggnadstiden.

Tips är att välja kakel i badrum! Fler garderober...skulle jag vilja ha! Man får inte så värst mycket avdrag från tillverkaren om man nu vill ha annat. Jag tror du skulle spara på att ta deras val vad gäller t ex garderobsöddrar etc och sedan sälja dem på blocket eller så och ta in det märke du själv vill ha.
Har hört att deras kök är specialmått så det går inte att an'vnda IKEA t ex.
Ta köksluckor som går hela vägen!
Ja det var nog allt jag kom på-

kram & lycka till!

FruCaroline skrev:
:) Hej ClaJe!! Får man fråga vilket 1½ plans hus ni har? En säljare skulle ringa oss idag ang en träff om våra tillval, men han har inte ringt. Dom kanske inte vill sälja något hus till oss. :p ::) Vi har inte riktigt bestämmt oss ännu OM vi ska köpa men det lutar ditåt.
Vad valde ni för tillval?? Vad slutade hela kalaset på?? Finns det något vi bör tänka på tycker du??
 
Alla tilluftsventiler ska stå fullt öppna!. Sänk värmekurvan och dra ner på termostaterna. Annars får ni väl öppna fönstrerna på vädringsläget, alltså c:a 1cm.
 
Dom behöver inte alls stå fullt öppna, man kan inte stänga dem helt, finns hål urtagna som räcker för att det ska fungera, men fullt öppna är att föredra tils det för vissa av drar för mycket.
 
ClaJe: Vi har det oxå varmt :( Speciellt på sommaren...puh, varmare inne än ute typ. Nu är det ganska behagligt men jag tror det beror på att vi håller på att inreda vinden så det är öppet dit upp o där är det ju kallare eftersom vi inte har nån värme där än. Vet förra vintern, då kunde det va kallt ist...pannan gick för högtryck... Så jag tror älvsbyhus påstådda braiga isolering är föör kass >:( Men bra isolering ska det ju inte bli varmare inne än ute på sommaren!
 
Kosmos skrev:
Dom behöver inte alls stå fullt öppna, man kan inte stänga dem helt, finns hål urtagna som räcker för att det ska fungera, men fullt öppna är att föredra tils det för vissa av drar för mycket.
Frånluftsinställningarna är oftast anpassade till att tilluftsdonen står fullt öppna. Om du stryper tilluftsdonen ökar undertrycket i huset och luften kommer in genom otätheter i konstruktionen i stället (och det innebär att du inte har någon som helst kontroll över var luften kommer in). Så jo - tilluftsdonen SKALL stå helt öppna. Om det kommer in för mycket friskluft så är det på frånluftssidan man skall justera.
 
Vi har lagom. :D

http://branten10.se/temp/

Källaren har vi golvslingor som vi kan dra på om vi tycker det blir för kallt där nere.
De är dock inte kopplade till pannan ännu. Har inte hunnit och har väl inte ekonomi till det just nu. Övervåningen är oinredd men vi har satt en dörr upp istället för "locket" som Ähus lägger på vid leverans.
 
Konsulten skrev:
Frånluftsinställningarna är oftast anpassade till att tilluftsdonen står fullt öppna. Om du stryper tilluftsdonen ökar undertrycket i huset och luften kommer in genom otätheter i konstruktionen i stället (och det innebär att du inte har någon som helst kontroll över var luften kommer in). Så jo - tilluftsdonen SKALL stå helt öppna. Om det kommer in för mycket friskluft så är det på frånluftssidan man skall justera.
Man behöver inte ha dem helt öppna även om det är att föredra, det beror precis på hur man bor, vi bor på västkusten, vid havet med ventilerna mot väster, skulle vi låta de vara öppna skulle snart våra krukväxter dö av frostskador och våra gardiner stå rakt ut när vinden tar i, särskilt vintertid på sommaren kan de vara öppna.

Om man bor inne i landet med ett mindre utsatt vindläge ska man ha dem öppna, vi får lätt in samma mängd luft om de är halvöppna då det nästan alltid blåser.
Det är därför möjligeten att justera dem finns den e ju ganska meningslös annars.
De ska kunna justeras efter de förhållandena man bor i

Har kollat med installatör för säkerhetsskull.
 
Det är så med tilluftsdonen att det alltid kommer in samma mängd luft, oberoende hur man ställt reglagen.
Det som händer när man minskar eller stänger några don är att mer luft kommer in genom de som fortfarande är öppna.

Därför rekomenderas att man har dem öppna för att undvika "jetstrålar", som han som var här och trimmade in värmepumpen uttryckte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.