Jag har anlitat Bygg-Toppen för att hjälpa mig med en badrumsrenovering. Jag anser inte att den beställda tjänsten och avtalet om badrumsrenovering innehöll några särskilt svåra eller komplicerade moment utan snarare tvärtom, detta jobbet innehöll förhållandevis enkla och vanliga badrumstypiska renoveringsdelar. Jag tycker därför att det är anmärkningsvärt att Bygg-Toppen misslyckats med att utföra tjänsten fackmannamässigt och att tjänsten utförts med den omfattningen av felaktigheter. Om det beror på slarv eller okunskap låter jag vara osagt och det har heller ingen betydelse för mig för det är fortfarande felaktigheter.

Jag förväntar mig en felfri vara/produkt/tjänst utan brister om jag ska betala fullt pris för den. I detta fallet är Bygg-Toppen mer intresserade av att påtala att dröjsmålsränta belöper på fakturabeloppet efter förfallodatum, eftersom jag inte har betalat hela fakturan, än att nå en uppgörelse.

Bygg-Toppen har tom debiterat mig tid och material som det tagit att åtgärda påtalade felaktigheter samt att jag får stå får material, utkörningsavgift och tid för rörläggaren som var tvungen att akut komma och förlänga avloppsröret pga att golvbrunnen monterats felaktigt.

Jag anser att ska man debitera och få betalt fullt pris så bör man utföra tjänsterna fackmannamässigt och utan felaktigheter. Om man inte har yrkeskunskapen och kompetensen som anstår en seriös fackman och firma så får man åtminstone stå för det och vara beredda på att få begäran om rättelse och prisavdrag.

Badrumsrenovering innehöll bl.a. förstärkning av regelverk i golv, isolera i golvet, montering av golvskivor, montering av golvbrunn, montering av väggskivor, kortla för och montera (skruva upp) fixturplåt med väggbocksfixturer för blandare, reglar i tak, montering av gips i tak, regla/kortla i väggar för badrumsmöbler (handfat/handfatsmöbel, högskåp, handdukstork), montering av dörrkarm, justering/byte av tröskel, förlängning av ventilationsdon.

Enlig min mening är tjänsten felaktigt utförd enligt följande.

  • Golvet är försvagat/försämrat pga att högra hörnet av golvspånskivan brutits/knäckts av vid montering. Det är en 22 mm golvspånskiva och det krävs nog att någon har tagit i och stampat ned golvskivan för att knäcka hörnet. Bygg-Toppen åtgärdade det med att lägga i latexfog där hörnet saknades. Det gick åt en hel del fog och den debiterades jag.
  • Golvbrunnen monterades först utan distansklotsar och dåligt fastskruvad. Efter påtalande om detta monterades distansklotsarna men då räckte inte rörläggarens rör och två 45 graders vinklar så golvbrunnen hamnade i spänn. Rörläggaren var som en följd av justeringen av den felaktiga monteringen tvungen att akut åka till huset och förlänga avloppsrören. När golvbrunnen monterats med distansklotsarna har ett avstånd på drygt 10 mm mellan golvbrunn och golvspånskiva uppstått. Avståndet går runt hela golvbrunnen. Tillverkaren av golvbrunnen (Purus) rekommenderar en glipa på ca 2-3 mm runt brunnen. Även här var Bygg-Toppens lösning att lägga latexfog. Således ännu mer fog som jag fick betala.
  • Fixturplåten som rörläggaren inte kunnat fästa upp pga att väggreglarna går horisontellt i ytterväggen har Bygg-Toppen monterat. De skulle kortla och fästa upp fixturplåten. Väggbocksfixturernas hals sticker nu ut för lite genom väggen för att blandaren ska kunna monteras på dessa. Väggbocksfixturernas hals är 67,5 mm och på väggen har Bygg-Toppen monterat en 12 mm spånskiva plus en 13 mm gipsskiva. Fixturplåten sitter inte rakt. Väggbocksfixturerna är inte i ”våg”. Min gissning är att vid montering av väggspånskivan har de tryckt till väggbocksfixturerna så de hamnat både för långt in i väggen och snett dvs ej i våg och ej cc 160 mm. Rörläggaren som var och monterade badkarsblandaren sa också att de väggbocksfixturerna var felaktigt monterade. Eftersom väggbocksfixturerna inte har cc-avståndet 160 mm utan mer så var vi tvungna att ha en badkarsblandare med fästen som går att justera och som därmed blev dyrare. Monteringen av blandaren var också svårare, mer tidskrävande och krävde speciella, normalt sett ej nödvändiga, åtgärder.

Ovanstående är de felaktigheter som jag sett och upptäckt. Med tanke på hur den generella upplevelsen är av hur Bygg-Toppen utfört tjänsten så får jag ont i magen av att tänka på vad mer som kan vara felaktigt som jag fortfarande inte upptäckt eller sett konsekvenserna av.

Som ni förstår har detta kostat massor av tid, energi och förlorad nattsömn för min och familjens del. Vi tycker att vi gjorde allt vi kunde och som stod i vår makt för att kunna anlita en seriös hantverkare och firma men det blev tyvärr inte bra ändå. Därför vill jag nu med detta varna andra så att de ska slippa gå igenom samma besvär som oss.
 
Jag har lite funderingar över det skrivna.

För det första så tror jag inte att du skall hänga upp dig på att det gått åt en del Latex, det blir alltid en del skavanker som behöver fixas med Latex, eller gipsbruk. Det är först om varenda skiva har saknade hörn osv, som man kan börja ha synpunkter på slarv. Om hantverkaren skall vara överdrivet försiktig med skivor som inte syns så ökar istället arbetstiden, högre kostnad för dig som beställare.

Det där med hörnet förstår jag inte riktigt. Hur mycket hörn var det som var borta? Om det är en rejäl bit hörn som trampats bort, så skulle jag nog framförallt vara orolig för om, det finns ngt. stöd under hörnet. Kanter på spånskiva skall alltid ha stöd under. Om det bara var en liten bit hörn som faktiskt gick att åtgärda med fyllning av latex, så låter det inte som något att bråka om.

Brunnsproblemet förstår jag inte. Det är viktigt att brunnen monteras på rätt höjd för den mängd flytspackel som sedan skall läggas. Men var byggaren informerad om vilken höjd brunnen skall sitta på?

Det är inte så att en brunn "alltid" skall ha distanser, utan man får bestämma sig för vilken höjd det slutliga golvet skall ligga på, och sedan montera brunnen på den höjden. En Purusplatta med distanser är då ofta en bekväm metod att nå dit. Och det brukar då inte behövas någon ytterligare tätning. Här står det då att du fått en glipa på över 10mm, vilket i kombination med en Purisplatta borde ge en monteringshöjd på mer än 30mm över spångolvet, det är i så fall förberett för en extrem flytspackling.

Här låter det ju som rörläggaren inte heller visste vilken höjd brunnen skulle sitta på, vilket inte låter som byggarens fel.

Problemet med fixturplåten. Förstår inte beskrivningen. Men du skriver att fixturens hals inte sticker ut långt nog. Den skall inte sticka ut, den skall kapas jäms med väggskivan, sedan skall skyddsröret sticka ut, och tätskiktet skall tätas mot skyddsröret. Efter kakling skär man av skyddsröret jäms med kakelplattorna, så att bara själva vattenröret sticker ut för koppling. Hur mycket fel var det på cc avståndet?
 
  • Gilla
vastkustkillen
  • Laddar…
Jag inser att man kan ha olika preferens- och tolerensnivå men jag har personlig erfarenhet av hantverkare som varit extremt skickliga. Jag har sett snickare som nästan bara behövt titta in i ett rum för att sedan gå och skära till en nästintill perfekt golv- eller väggskiva.

Jag anser att det är en tillräckligt stor bit av hörnet på golvspånskivan som är borta för att göra samma reflektion som du, dvs finns det tillräckligt med stöd under? Det var typiskt nog det hörn där badkaret står så det bidrar till min fundersamhet.

Det är väl inte så att jag hängt upp mig på latexfogen men jag måste erkänna att jag tycker att det är lite fräckt att om man tar sönder något och behöver laga det så debiterar man kund för material som gått åt för att åtgärda ens misstag. Jag tycker att det ger en bild av hur seriös man är som företagare. Exempelvis så när jag påtalade att jag tyckte att Bygg-Toppen skulle stå för kostnaden för att rörläggaren fick åka ut extra så var deras lösning att flytta en del av materialet till arbetstid dvs min "vinst" skulle bli halva beloppet eftersom det går som ROT-avdrag. Är inte det lite konstigt resonerat att staten (alla skattebetalare) ska stå får Bygg-Toppens misstag. Jag behöver väl inte säga att jag inte godtog den lösningen.

Det var Bygg-Toppen som tipsade och rekommenderade mig att använda 12 mm evalPEX-golvvärmerör på rörhållarskena för minimal uppbyggnadshöjd av badrumsgolvet.

När jag efter jobbet såg att snickaren monterat golvbrunnen dikt an golvspånskivan så kollade jag i monteringsanvisningen och insåg att de måste använda distansklotsarna. Det tog inte mig många sekunder att se det och monteringsanvisningen hade Bygg-Toppen också tillgång till. Hur ofta monterar man en golvbrunn i nivå med golvspånskivan i ett badrum som ska ha golvvärme?

Eftersom de var tvungna att montera om golvbrunnen har de av någon anledning fräst ut ett spår runt hela golvbrunnen. Glipan på 10 mm är alltså inte på höjden utan ett avstånd som uppstått mellan golvbrunn och golvspånskivan (ett fyrkantigt hål runt hela golvbrunnen ner till trossbotten) och som de hade tätat med isolering. När jag påtalade det tätade de med latexfog istället och det var ju bra för annars hade vi kunnat fylla hela trossbotten med flytspackel.

Vi har använt Vatettes väggbocksfixturer. Vatette väggenomföringssystem är en metod för att förankra blandarfästen, väggbrickor och täckbrickor direkt i bockfixturen och ger då inga skruvhål i tätskiktet. Själva väggbocksfixturen är gängad och på de gängorna dras tex. blanadren fast men det kräver att väggbocksfixturen sticker ut tillräckligt.

Jag vill minnas att cc avståndet var ca 165-170.
 
Det där med brunnen låter jättefel, men klart svårt att uttals sig om utan att se det (skall också påpeka att jag är lekman). Golvbrunnen med monteringsskiva skall ju vara monterad i bjälklaget, och golvskivan skall vara stödd av samma bjälklag. Följer man det så kan inte skivan vara bortfräst så att man kan se ner till trossbotten, möjligen skall man kunna se ca 22mm ned till bjälken som skivan OCH brunnen skal vara fixerad vid.

Vad är nuläget? går det att se foton?
 
jag inser att de väggbockfixturer du pratar om är andra än de jag har erfarenhet av.
 
Det är riktigt att det var en sådan bjälklagsram monterad runt golvbrunnen när de monterade golvbrunnen första gången. Eftersom den då hamnade på fel höjd och de var tvungna att montera om den så togs ramen bort. Jag antar att det var svårt att flytta och lyfta golvbrunnen annars eftersom de inte lossade golvspånskivan då de gjorde det. Det är iofs rätt att det inte är hål ner till trossbotten runt hela golvbrunnen. Den ligger mot regelverket som är cc 300 mm på två sidor. Purus är i sin monteringsanvisning noga med att monteringsplattan ska skruvas fast i bjälklaget med tre skruvar i varje hörn och att dessa ska dras med handverktyg. Jag kunde lyfta hela golvbrunnen med händerna pga att de inte kunnat skruva i alla hörn när det inte finns reglar runt hela brunnen plus att där de faktiskt haft regel att skruva i har de använt för korta skruv som de dragit "runt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.