Vi har haft problem med min fönsterrenoverade. Han började med fyra fönster (totalt 16 bågar), målade och skulle byta till begagnat munblåst (cylinderglas) där det under årens lopp blivit bytt till modernare plan- eller valsade glas (totalt sju bågar). Vi avslutade senare av olika anledningar samarbetet, men då hade han påbörjat nästa batch varför han fick göra klart 1 fönster till (4 bågar). Vi har betalt fakturan för den första batchen, men inte fakturan för den sista batchen än. När vi i helgen satte upp bågarna visar det sig att glasen inte är bytta till munblåsta som vi har betalat för på den första fakturan.

Min fråga runt detta är om det är ok att bestrida/reklamera ett visst belopp avseende den första fakturan som redan är betald, och därmed hålla inne motsvarande belopp från den andra fakturan?
 
Sannolikt inte men det är ju den ända hållhaken du har så jag hade gjort det iaf. Men den andra fakturan kan väl inte vara på så mycket pengar?

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Den första var på nästan 60 000 (- Rot) Omfattar:
6 000 + moms / fönster (fyra bågar)
672 + moms per "munblåst" glas som är utbytt
X timmar för skrapning/målning av foder.

Den andra fakturan var på 7 500 - alltså 1 fönster (4 bågar) inkl moms men inga glas (behövdes inte bytas) och inga timmar.

Min tanke/det belopp jag bestrider är 5 st glas (á 672+moms) och 500 kr/ruta för urglasning, glasning, kittning och målning. landar på drygt 7500.
 
Fordringsförhållandet är mellan dig och hantverkaren, om det är uppdelat på olika fakturor spelar ingen roll (inte ens om fakturorna hade avsett olika jobb). En annan sak är att om domstolen (om det nu mot förmodan skulle gå så långt) tycker att du inte hade någon korrekt fordran mot hantverkaren så har du gjort dig skyldig till avtalsbrott.
 
OT men renoverade han verkligen fönstren hemma hos er?
Verkstadsarbete omfattas nämligen inte av ROT.

/Kent
 
Vi monterade inte ner foder och karmar utan dessa skrapades/målades på plats :)
Bågarna gjores till fastpris på verkstaden och omfattades alltså int av ROT.
 
Det har löst sig!

"Fönsterrenoveraren" som hävdade att han bytt våra plan/valsade glas mot munblåsta cylinderglas kom på besök och hade med sig en "expert" som skulle övertyga oss om att glasen var munblåsta. Vi visade vår goda vilja och lät dem besiktiga glasen på plats, och efter ett par timmar kom "experten" fram till samma sak som vi, d v s att det var moderna valsade glas som nu satt i bågarna. "Fönsterrenoveraren" bad om ursäkt, skyllde på att det var svårt att bedöma glas i hans verkstad och fick åka hem med svansen mellan benen. Fakturan är för evigt riven/krediterad :)
 
  • Gilla
JanPaananen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.