På sommarstugan har vi en vanlig takantenn. Från denna går en vanlig antennkabel direkt till TV:n. Nu har vi byggt en friggebod 40 meter bort och vill dra en antennkabel dit för att kunna titta på tv även där. Troligtvis så behövs en antennförsärkare för detta. Hur ska vi koppla den?
Jag tror att den ska sitta i ett eluttag i stora stugan (alltså där takantennen sitter), men ska jag även koppla den befintliga antennkabeln till antennförstärkaren (TV:n i stora stugan har redan bra bild) eller måste jag dra ny antennkabel ända från takantennen? Det blir ju lättare om båda tv-apparaterna kan använda antennförstärkaren så jag slipper dra ny antennkabel ända från takantennen på taket.
 
Det finns 2 möjligheter.

•1. Inne i stugan sätter du en antennförstärkare av typen http://www.clasohlson.com/se/Antennförstärkare-2-vägs/Pr382229000 eller liknande.
Antennkabeln in i förstärkaren, i ena uttaget en kabel till TV och i andra uttaget kabeln bort till friggeboden.

•2. Om TV inne får spunk PGA för stark signal så delar man signalen före förstärkaren så förstärkaren bara driver friggeboden.

Protte
 
Tack för ditt snabba och tydliga svar. Det var som jag hade hoppats på.
 
vet du hur signalkvaliten är i "storstugan"?
Det kan avgöra ifall du skall ha förstärkare eller ej, och vilken typ av förstärkare du behöver
 
Nu vet jag ju inget om dina mottagningsförhållanden men jag skulle i varje fall överväga en egen antenn på friggeboden. Har du bra mottagning kan en liten/enkel/billig räcka och att gräva ner 40 meter kabel "kostar" en del.
 
Tack för tipset, men jag har redan köpt en lång antennkabel. Vi tänker lägga den i samma rör som elkabeln.
 
Och köp en bra antennförstärkare, dom där som Clas Ohlsson och andra säljer är ren skit. Oftast förstärker dom kanske signalen, men kvaliten blir ofta dåligare.
Och om du får för stark signal så kan du dämpa den med en dämp på kabeln (borde finnas hos en välsorterad tvreparatör/antenninstallatör), eller genom att sätta ett uttag som dämpar.
Själv har jag en Televes förstärkare med tre utgångar, en direkt till en tv o två som ska gå till uttag i serie. Dock har jag inga uttag utan har en direkt till en tv, dom andra två går till varsin fördelare (som dämpar signalen) och från fördelarna till tv-appareter.

Och som nån sa, ha en separat antenn istället. Tänk på att genom att sammanbinda bygnaderna med en coax så får du samma problem på bägge ställena om en strömpik letar sig till coaxen på nåt ställe.
 
Dessutom finns det krav på att man måste ha en galvanisk avskiljare om man drar antennkabel mellan två huskroppar. Det är iof inte något som brukar följas men är inte mindre fel för det... Om inte reglerna har ändrats sedan jag gick utbildningen 2005 förstås. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.