Vi skulle behöva montera vår frihängande köksfläkt lite ocentrerad, ca 10 cm förskjuten bort från den sidan man står vid. Vi kommer också maxa avståndet häll-köksfläkt (70 cm). Vi är bägge långa och har tidigare haft en frihängande köksfläkt av samma storlek centrerad 70 cm ovan spishäll, och det funkar inte för oss, man ser knappt maten man lagar och slår i huvudet. Någon som vet vad som fungerar eller vad som är brukligt?
 
  • Fläktkåpa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan och kan, visst kan man. Det finns mig veterligt inga lagar eller regler som kan förbjuda dig att göra så.

Själv har jag monterat min kåpa något ocentrerad av samma orsak som ni anger och det fungerar bra för mig. Dock så måste man se till att fläkten har ett bra sug så att den lyckas fånga upp oset från spisen.

Eligt en försäljare vi träffade när vi sökte fläkt så skulle den klara av att hålla fast ett A5-papper på lägsta hastighet.
 
Ahh, en sån fläkt skulle jag absolut kunna tänka mig! Det skulle lösa problemen. Tyvärr har frugan snöat in på en fläkt med retrostuk till vårat sekelskifteshus. Blir till att inleda operation övertalning, men känner jag henne rätt så kommer jag förlora, och det gäller ju att välja sina strider...
 
Ok, jag vart idiotförklarad.. Men tack för tipset, jag gillade fläkten och tyckte det löste alla problem.
 
Jag kan inte ha en extern fläktmotor tyvärr. Men hur funkar det där egentligen med en takinfälld köksfläkt, hur fångar den upp oset, är det en extra kraftig fläkt? Normalt har man ju en rekommenderad maxhöjd från hällen upp till fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.