Fick tag i en kontrollansvarig vid namn
** Redigerat av moderator ** vid ktmbyggkonsult.se som dessutom var byggnadsinspektör i
Håbo kommun. Fick ingen jättebra magkänsla redan vid första samtalet
men efter att ha ringt ca 10st innan och ingen hade tid så fick det
bli honom. Det är något jag bittert skulle få ångra! Ett rejält
varningens finger för denne man måste jag utlysa! Han är en total
maktmissbrukare som tror att hans jobb är att stänga ner byggen. Han
har orsakat mig, Tierps kommun samt Älvsbyhus så många onödiga
arbetstimmar med sitt sätt att hitta på fel som inte finns. Ja, ni
läser rätt... han hittar bokstavligen på fel för att med flit
försena/förhindra familjer från att flytta in. Jag har i efterhand
blivit uppringd av två andra familjer i Håbo kommun som har honom som
handläggare/byggnadsinspektör på kommunen och dom har rent ut sagt ett
helvete att få saker godkänt eftersom han inte vet hur man tolkar
lagar och regler. Sådana människor skall inte jobba med så pass
viktiga saker som ett husbygge faktiskt är! Så gott folk, akta er för
dessa skojjare!
 
Redigerat av moderator:
Om ditt inlägg skall kunna ses som trovärdigt så bör du skriva lite mer detaljerat. Exempel på "påhittade fel" vore nog bra.

Dessutom så är det inte lämpligt att skriva ut personamn (personuppgifts lagen).
 
1 inlägg.
Lägg av.
 
Ok här kommer fler detaljer:
Först hävdade han att husleverantören gjord fel med diffussionsspärren i modulskarvarna. Hävdade att överlappet skulle vara 20cm (trots att skarven klämts fast med skiva. Han krävde då att vi skulle göra en provtryckning av huset, vilket vi gjorde... värdet var hälften av det tillåtna...

Då började han gå lös med måttband i bardrummet, hävdade att tillgänglighetskraven ej var uppfyllda, detta genom att mäta från utsida handfat -> vägg, vilket är felaktigt. När jag pratat med kommunen och dem berättat att man mäter i ankelhöjd påpekade jag detta för honom. Då skickade han istället in att man inte följt BKRs rekommendationer... Badrummet har plastmatta och plasttapet så naturligtvis har man inte följt instruktioner på hur man kaklar och klinkar.

När detta uppdagades så skulle han stoppa bygget för att det inte följde "Säkervatten". Hade ej avtalat om säkert vatten så detta skulle ej heller uppfyllas.

Då gick han tillbaka till det första med diffussionsspärren och ville att husleverantören skulle riva upp väggarna igen för att fotodokumentera och svara honom. Fullkomligt nonsens.

Om ni bygger hus och vill bo i huset och slippa lägga oändligt med timmar i ONÖDAN, anlita då inte denna firma.

Och ja, 1 inlägg eftersom jag vill varna andra att hamna i samma bedrövliga sits jag har suttit i.
 
Anledningen att inlägget var kort från början är att jag redan lagt så mycket tid på denna man och hans totala maktmissbruk att han nästan inte var värd att skriva om. Jag svarar gärna på fler konkreta frågor.

Det där med personuppgiftslagen är jag dock tveksam till... Vad hände med tryckfriheten!?
 
wanegardh skrev:
1 inlägg.
Lägg av.
Kan ju inte lägga av om man inte ens får chansen att börja? Eller?
 
Har han presterat någon form av argumentation?
 
Nej... eftersom han inte har någon faktagrund att stå på så kan han heller inte argumentera för sin sak. Antingen blir han tyst eller hysteriskt förbannad (psykopat?) när man påpekar hans okunnighet. Jag anlitade någon jag trodde hade kunskap om att bygga hus. Det verkar som mina 6 månaders kunskap överglänser hans. Och jag kan inte mycket om vi säger så...

Tycker obeskrivligt synd om de familjer i Håbo kommun som har honom som byggnadsinspektör... Jag hade ju turen på min sida att jag hade duktiga byggnadsinspektörer i min kommun som kunde lagar och regler och synade hans bluffar. Men för de andra blir det värre. Han är dessutom ensam i Håbo så dem kan inte överklaga och få någon annan.

De andra familjerna som råkat ut för honom har kontaktat JO och Media. Så vi får väl se vad som händer... ville bara varna andra innan dem påbörjar sitt livs största projekt att det är otroligt viktigt att få en kontrollansvarig som vet vad han håller på med!

Kolla in deras hemsida, dem hänvisar till massa paragrafer i PBL utan att egentligen tala om vad det är dem hänvisar till. Verkar vara lite så dem jobbar...

För en familj i Håbo hade han stoppat deras bygge av garage pga brandklassningen. I PBL står att endera hus eller garage måste ha extra brandklassning om de står närmre än 1 meter. Han stoppade dem eftersom dem inte hade projekterat både hus och garage... Hans argumentation var att endera betyder båda.... I rest my case.
 
Argumenten till att använda BKR för badrum utan plattor vore ju intressant att läsa ;-). Låter som någon som försöker skyla över sin inkompetens genom att gå ut hårt på allt möjligt som man har hört talas om. Typ, han har hört om Säkert vatten, men vet inte när det tillämpas. Finns gott om såna, oftast jobbar dom i offentlig sektor. Brukar gå att hantera om man stryker dom medhårs och låtsas vara okunnig så att han får vara kung, typ:,"Är du säker på att BKR gäller för plastmatta? Jag vet inte, jag är bara amatör, men min brors svåger sa det." Men det gäller att hinna innan det går prestige i frågan, gör då tar det stopp och han ska "hämnas" genom att ropa om nåt annat.
 
EDIT: Du redigerade ditt inlägg så vi kan förstå vad som hänt. Bra :D
 
KungAnka, skulle inte kunna beskriva det bättre själv! Det var precis så jag gjorde, tills han skulle skita i att lämna in kontrollplanen till kommunen!! Då blev det en hel annan ton! I kontrollplanen skriver han som en sista nagel i ögat: "Jag kan inte godkänna denna byggnation och lämnar därför in kontrollplanen utan min underskrift".

Under detta står hans namn, datum och ​underskrift...
 
Haha, den är ju helt obetalbar! :)
 
En till märklig sak är att hans överordnad på kommunen låter denne imbecill att bedriva egen verksamhet på kommunens betalda arbetstid, men det platsar i ett helt annat forum.

Jag borde såklart dragit öronen åt mig redan när jag såg att bolagsformen var "Ekonomisk Förening", fick aldrig någon bra argumentation över varför företaget bedrevs som detta heller...
 
Hej,
Namnet är sedan i går kväll borttaget i TS första inlägg.
Även om jag förstår att flera är upprörda över denna inspektör så får ni INTE hänga ut honom på internet med namn.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.